Mythra – Still Burning

Essentiële retro heavy metal
92/100

‘Ouwelullenmetal’. Ja, dat klinkt wat ongenuanceerd maar zo noemde ik, toen ik nog wat jonger was, de muziek die Mythra maakt. Vaak ingegeven door de figuren die in bedompte zalen of met bier besprenkelde festivalweiden met shirts of patches van dergelijke bands liepen.

Misschien gaat bij het Britse Mythra nog geen belletje rinkelen? Mythra is echter 1 van de minder bekende bands uit de eerste lichting van de NWOBHM. De cult-ep The Destiny And Death verscheen al in 1979 en is qua tijd vergelijkbaar met veel bekendere bands als Iron Maiden (The Soundhouse Tapes) en Saxon (Saxon). Mythra is nooit uitgegroeid tot een icoon, voornamelijk omdat de band niet echt productief is geweest door verschillende wisselingen van de wacht. Het eerste volwaardige album verscheen pas in 1998(!) en het laatste album, The Darkener, is ook alweer 14 jaar geleden uitgebracht. Nu ligt met Still Burning de derde full-length voor, die je elf nummers voorschotelen.

Het album gaat van start met het titelnummer dat een melodieuze uptempo track is, die direct flirt met het werk uit de beginperiode van Judas Priest. De zang van Vince High doet daar ook wel een beetje aan denken. Een heerlijke start. Daarna komt het korte Call To All, een korte en pakkende metal hymn, die niet meer uit je geheugen valt te wissen. Direct wordt duidelijk dat Mythra niet voor de originaliteitsprijs gaat, maar wel een brok kwaliteit levert. Het album is dan ook in een flits voorbij.

Met That Special Feeling wordt gas teruggenomen, Sands of Time heeft iets progressiefs en We Belong klinkt meer als een power ballad. Ondanks deze nuances hoef je verder geen franjes of uitstapjes naar andere genres te verwachten. Je krijgt 100% retro heavy metal voor je kiezen, van absurd hoge kwaliteit. Fans van Judas Priest, NWOBHM of liefhebbers van Axel Rudi Pell of Sinner, die niet afgeschrokken worden door een retro benadering, happen hier snel toe.Stamper Fundamental Extreme sluit het album af. De afsluiter is, samen met Call To All en Battle Cry, misschien mijn persoonlijke favoriet, maar eigenlijk doet dat afbreuk aan het album als geheel. Still Burning is namelijk één groot hoogtepunt en het zal me niet verbazen als dit een klassieker in wording is.

Mythra heeft met Still Burning een knaller van een album uitgebracht, die niet alleen voor traditionele metal heads verplichte kost is, maar ook voor alle andere metal- en rocklieden. Wat zeg ik: ook voor hun familie, konijnen, koorknapen en andere huisdieren is dit een must! Wees daarom niet beducht om de volumeknop luid open te draaien. U heeft een goede reden! De laatste vraag blijft: waar zijn die patches en shirts van Mythra? Aanschaffen die handel!

Releasedatum: 28-04-2017 | Label: High Roller Records | Facebook

01. Still Burning
02. A Call To All