Myrkur – Mareridt

Minder black, meer folk - maar nog altijd sterk
82/100

Is het een simpele commerciële gimmick? Is het een zoveelste onoprecht en overhypet hipsterbandje? Neen. Het is ‘gewoon’ Myrkur – een Deens/Amerikaanse éénvrouwsband die sinds 2013 een ep, een live-plaat en een album vol Ulveriaanse folk- en black metal produceerde. Gehypet is de band overigens wel degelijk, maar dat mag geen excuus zijn voor al het lelijks wat frontvrouw Amalie Bruun de voorbije jaren naar haar hoofd geslingerd kreeg door een groepje ‘internet tough guys’. Toegegeven: Bruun wijkt met haar Myrkur behoorlijk af van de kaders van de ‘traditionele’ black metal, maar dat doen hele hordes bands, en daar hoor je verder niemand over. De kritiek aan haar adres is dus wat ons betreft behoorlijk overtrokken: if you don’t like it, don’t listen to it. Klaar. De voormalige popzangeres (zou dat misschien het probleem zijn…?) liet zich door al het gedoe gelukkig niet uit het veld slaan en laat met het tweede Myrkur-album Mareridt horen dat de koek nog lang niet op is.

Mareridt is wel duidelijk anders dan debuutplaat M. Om maar meteen met het op voorhand opvallendste te beginnen: op de fijne Bathory-cover Song to Hall up High na, bracht Myrkur tot op heden geen Engelstalige nummers uit. Daar komt met Mareridt in één klap verandering in (met liefst vier Engelstalige songs) en eerlijk is eerlijk: dat vergt enige gewenning maar pakt uiteindelijk prima uit. De melancholische, beklemmende en soms heerlijk rauwe muziek verdringt dergelijke trivialiteiten trouwens toch al snel naar de achtergrond. In productioneel opzicht is er een duidelijke stap gezet ten opzichte van M – en een hele sprong als we de Myrkur-ep in deze vergelijking betrekken. Ook is de balans in de muziek duidelijk verschoven; de opgefokte black metal en de harsh vocals zijn iets naar de achtergrond verdreven en daardoor is er veel meer ruimte voor folk-instrumenten zoals de nyckelharpa en viool.

Door dit nuanceverschil komen de metalstukken wél extra hard binnen. De dromerige cleane zang van Bruun contrasteert ondertussen nog altijd prachtig met het gruizige metal-gedeelte van haar muziek. Op nummers als Måneblot – misschien wel onze lievelingssong van dit album – komt deze dualiteit prachtig naar voren; de song bevat zowel snoeiharde black metal als dromerige folky soundscapes, engelachtige zang én harsh vocals. Ook het bijna ritualistische The Serpent valt op, door de logge en trage riff en de omfloerste (Engelstalige) zang. Dit doomy nummer is geen typisch Myrkur-nummer, en valt zelfs enigszins uit de toon op het album. Toch smaakt het wat ons betreft wel naar meer. Een traditionele folksong als De tre Piker misstaat ondertussen evenmin op Mareridt, en een vocale gastbijdrage van de gelijkgestemde Amerikaanse muzikante Chelsea Wolfe tijdens Funeral past perfect bij de sfeer van dit album.

Als geheel heeft Mareridt een erg open karakter, de nog altijd droevige muziek lijkt wel iets minder beklemmend en bij vlagen zelfs een tikkeltje manisch-hoopvol (Crown) – overigens zonder aan schoonheid of meeslependheid in te boetten. Hoewel Mareridt duidelijk minder black metal bevat dan M, valt er voor ons als metalheads nog voldoende te genieten. Met een speelduur van 38 minuten is ook dit tweede Myrkur-album voor ons gevoel wat aan de korte kant – en slechts één minuutje langer dan het debuut. Kwaliteit boven kwantiteit en haters zullen haten; wat ons betreft misstaat Mareridt totaal niet in de collectie van de meer open minder black metaller. Eind dit jaar zal de band live te aanschouwen zijn in Neushoorn, Leeuwarden (18-11) en de Maassilo, Rotterdam (15-12) als support van Sólstafir. Gaat dat vooral zien!

Bruun kreeg op dit album hulp van Aaron Weaver, de drummer van Wolves in the Throne Room (en ook van de aan die band gelieerde gastmuzikanten Randall Dunn en William Hayes) wier nieuwe album Thrice Woven op 22 september zal verschijnen. Stay tuned voor de review!

Releasedatum: 15-09-2017 | Label: Relapse Records | Website

01. Mareridt
02. Måneblôt