My Silent Wake – Invitation To Imperfection

Rustgevende folk voor melancholieke doomsters
70/100

Toen ondergetekende aan deze cd begon, ging hij ervan uit een goede pot klassieke death/doom te horen te krijgen. My Silent Wake is nog niet zo heel groot buiten de doom, maar waar de voorgaande platen een geluid denkend aan de oude albums van My Dying Bride, Novembers Doom, en Paradise Lost lieten horen, is op Invitation To Imperfection nergens iets van doom metal te vinden. Sterker nog; er staat niet eens metal op! Dit is een plaat vol akoestisch folk, en eerlijk is eerlijk: dat is even wennen.

Want aanvankelijk begint de plaat met piano en strijkers, zoals veel typisch Britse doom bands plachten te doen, maar het moment dat de écht band inzet blijft uit. In plaats daarvan gaat Helgar Kindir op een Wardruna-achtige manier door, met een krassende viool, herhalende trommels en percussie en zelfs hypnotische keelzang. Over die flank doet het album wat aan Nox Arcana denken, zeker nummers als Volta, Aventurine en You Drift Away. Een herhalend thema of instrument leidt de track, en daar omheen worden variaties gespeeld. Men gaat ook behoorlijk afwisselend te werk; zo is er regelmatig een stevige middeleeuwse invloed te bespeuren, zoals op het hupse Tempest, met kloeke fluiten en een dansbaar tempo. Ook het afsluitende stuk Melodien Der Waldgeister is een reis door de middeleeuwen. Een reis van maar liefst 21 minuten lang! We horen geluiden uit het bos, simpel gitaarwerk en een fluit, voetstappen die zich door het struikgewas begeven; zelfs ridders te voet! Niet echt een nummer om op te zetten en te luisteren, maar wel één om bij in slaap te vallen. Op de goede manier; de track is erg rustgevend.

Het hele album is een rustgevende aangelegenheid en helemaal geen meeslepende, depressieve bak neerslachtigheid. Daardoor is het wel een album dat je op wilt zetten. Zou de fanbase van My Silent Wake het van ze pikken? De gemiddelde metal fan zal er helemaal niks mee kunnen; daarvoor gebeurt er niet genoeg. Het meandert voort, vaak binnen een herhalend patroon, maar dat past in veel gevallen bij de muziek. Bij Ragherrie houden we best van een portie (neo)folk op zijn tijd. En op zich is Invitation To Imperfection, hoewel niet echt gefocust, best goed te verteren. Maar de volgende plaat mag van ons wel weer wat meer gitaar bevatten.

Releasedatum: 20-03-2017 | Label: Opa Loka | Website

01. Vorspiel
02. Helgar Kindir