My Own Ghost – Life on Standby

Niets nieuws onder de zon
65/100

‘My Own Ghost, waar ken ik die naam ook alweer van?’ Nou, de band tourde recentelijk als support van de voormalige Nightwish-zangeres Tarja door Europa. Daarnaast waren de Luxemburgers een maandje geleden één van de kandidaten tijdens de voorronde van de FemME Bandbattle in het Eindhovense Blue Collar Theater, al lukte het de female fronted pop/rockband niet de volgende ronde te bereiken. ‘Ohja, dat was het inderdaad!’ Eerder dit jaar verscheen bovendien Life on Standby, het tweede album van My Own Ghost en daar gingen we – beter laat dan nooit – eens goed voor zitten.

De poppy muziek met vrouwelijke zang en electro-elementen ligt makkelijk in het gehoor, maar is ook relatief voorspelbaar (en gezapig). Om op te vallen in dit bomvolle hoekje van de alternatieve muziek moet je van bovengemiddeld goeden huize komen, en het ontbreekt My Own Ghost simpelweg aan onderscheidend vermogen. Echte uitschieters in positieve zin bevat Life on Standby niet en slechts zelden doen de composities ons de oren spitsen. En als dat dan eens gebeurt, is het altijd maar voor een seconde of tien. Grote spelbreker is de onevenwichtige zang. Frontvrouw Julie Rodesch heeft in principe overigens geen onaangename stem; ze is op haar best als ze in het middenbereik blijft, zoals op If I Stay, waar ze een soortement Charlotte Wessels-imitatie doet die alleraardigst uit de verf komt. het niveau van haar Delain-collega haalt Rodesch echter geen moment; ze gooit bovendien haar eigen ruiten in door vreemde uithaaltjes en gelaagde zangpartijen – die niet altijd lekker samenklinken – in de muziek te incorporeren.

My Own Ghost overtuigt het meest op de rustigere momenten, als zangeres Julie zichzelf niet overschreeuwt. Simpele maar doeltreffende nummers als Don’t Say You Love Me zorgen dat we de band het voordeel van de twijfel gunnen. Deze track (en bijvoorbeeld ook The Night Before I Die) laten zien dat de band wel degelijk in staat is oerdegelijke songs te schrijven, ondanks het gebrek aan originaliteit dat het hele album lang steeds weer de kop opsteekt. De keuze om het album ‘slechts’ 38 minuten te laten duren, is wat ons betreft dan ook een verstandige geweest, onder het motto ‘overdaad schaadt’.

Life on Standby is eigenlijk vooral een prima achtergrondalbum. De muziek is goed te pruimen, vergt weinig aandacht van de luisteraar en kabbelt lekker voort. De band scoort pluspunten met het zeer acceptabele gitaarspel en hoewel niet iedereen fan zal zijn van de vocale prestaties, is er zeker een markt voor de Luxemburgers. Kortom: niets nieuws onder de zon. Met tweede album Life on Standby levert My Own Ghost een potje bovengemiddeld standaard – maar catchy – female fronted rock voor de diehard-liefhebbers van het genre.

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Secret Entertainment | Website

01. Life On Standby
02. Everytime I Break