Mountaineer – Sirens & Slumber

Lekkere, oneindige postrock
80/100

Mountaineer is een jonge, Amerikaanse post-rockband die opgericht is in 2015. Ze hebben eerder al een single uitgebracht met twee nummers, die ook weer terug te vinden zijn op deze debuutplaat Sirens & Slumber.

Sirens & Slumber is een atmospheric post-rockplaat vanjewelste. De nummers zijn langzaam, maar met een sterke opbouw, de vocalen zijn clean en enigszins hoog (al passen ze prima bij de muziek) en het gitaarwerk wisselt tussen stevige riffs en gevoelsmatig getokkel – dit alles voorzien van veel reverb en galm voor extra effect. De plaat bevat gelukkig wel enige variatie; sommige nummers, zoals Womb en Pull the Blinds zijn echt toegespitst op die luchtige, ijle, haast oneindige sound, en sommige andere nummers zijn net weer iets zwaarder, zoals Adrift, Fog and Distant Light en Coma Fever. Een nummer als Measured Breaths neigt dan weer naar moderne rock – deze song zou je zelfs haast op de radio kunnen draaien.

De composities op Sirens & Slumber hebben allemaal een strakke opbouw en zijn goed geschreven. Het album is gebouwd op de Mountaineer-formule van lange, sfeervolle tracks. Sommige tracks zijn iets steviger dan de andere, maar het etherische blijft. De band zelf typeert de sound van het album als ‘sad but beautiful’ en daar sluiten wij ons grotendeels bij aan; de muziek is inderdaad heel mooi, en het gevoel dat de songs oproepen is ontegenzeggelijk behoorlijk melancholisch, maar om Sirens & Slumber als ‘somber’ te bestempelen gaat te ver. Daarvoor moet Mountaineer misschien nog iets dieper graven in de gevoelens die ze proberen over te brengen.

Mountaineer is net begonnen aan haar carrière maar deze eerste plaat staat al als een huis. Sirens & Slumber is een sterke post-rockplaat met een fijn sfeertje; wat ons betreft één van die debuutalbums die je niet mag missen dit jaar. Het album belooft veel goeds voor de toekomst van deze band als ze er in slagen deze lijn door te trekken.

Releasedatum: 19-05-2017 | Label: Lifeforce Records | Facebook

01. Foam
02. Coma Fever