Mortiis – The Great Corrupter

Een overdosis aan remixen
68/100

Mortiis is voornamelijk bekend van zijn Emperor tijd, hoewel hij toch maar amper twee jaar lid van deze band is geweest. Nadat hij daar, naar eigen zeggen wegens slecht gedrag, werd ontslagen richtte hij de dag erna Mortiis op, om het over een hele andere muzikale boeg te gooien. Met name industrial is de rode lijn in zijn discografie, waarbij uitstapjes worden gemaakt naar avantgarde, black en electro. Op de singles van Mortiis zijn de afgelopen jaren al diverse remixen verschenen. Wie daar van houdt kan nu zijn hart ophalen met de nieuwste release.

Dit jaar verschijnt namelijk de dubbel-cd The Great Corrupter, dat ruim twee en een half uur muziek bevat. Het is geen nieuw materiaal maar een remix van het in 2016 verschenen The Great Deceiver. Aan deze dubbele plaat hebben grote namen uit de industrial en EBM scene hun medewerking verleend, zoals Die Krupps, Tanzwut en Technomancer. Voor wie het nog niet duidelijk mocht zijn; deze dubbel-cd heeft weinig met metal te maken en is vooral een elektronische aangelegenheid.

Een blik op de speellijst leert dat er nogal wat dubbele tracks opstaan. Doppelganger, Road To Ruin en Sins Of Mine staan zelfs drie keer op de tracklist. Hoewel het een dubbele lp betreft en er dus enige spreiding mogelijk is, vinden we dit toch wat te veel van het goede. Uiteraard is er de basiskwaliteit van het eerdere The Great Deceiver aanwezig. Dit album werd wisselend ontvangen en leek met name geïnspireerd op het werk van Rob Zombie en Marilyn Manson.

Voor wat betreft The Great Corrupter is het vooral interessant om diverse remixen naast elkaar te zetten. Op Demons Are Back kiest Technomancer voor een softere electro-aanpak, terwijl Chris Vrennan er een keiharde EBM-stamper van maakt. Sins of Mine wordt door Apoptygma Berzerk omgevormd tot een kalmerend epos, dat misschien wel de beste track van de dubbel-cd vormt. Hetzelfde nummer wordt door Raison d’Etre tot een ambient soundscape gemaakt; iets dat niet zou misstaan op een Cold Meat Industry-compilatie. Ook de extended version van Doppelganger van The Krupps mag gehoord worden omdat deze energiebom een goede versmelting vormt van gitaargeweld en elektronisch venijn. Toch zijn niet alle remixen geslaagd. Op Bleed Like You weten zowel Merzbow als Manes er een saaie bedoeling van te maken. Cease2xist maakt Feed The Greed tot een schreeuwerige elektronische 13 in een dozijn track en PIG klinkt op Too Little Too Late als een minderjarige amateuristische DJ die je naar de skip knop doet hollen.

Met andere woorden: The Great Corrupter geeft net zulke gemengde reacties als het origineel. Het dubbelalbum geeft wél een goede inzage in de remix-wereld en de mogelijkheden om Mortiis op een andere wijze te horen. Tegelijkertijd blijft de vraag wat je hier als gewone luisteraar mee moet. Luister je metal en houd je niet van elektronische muziek? Dan is het advies simpel; loop hier met een grote boog omheen. Wil je toch eens luisteren? Begin dan met The Great Deceiver. Deze remix komt nog het meest in de buurt van gitaargeoriënteerde muziek. Anderen kunnen op een alternatief dancefeest aan deze electro industrial mix de nodige lol beleven.

Releasedatum: 21-04-2017 | Label: Omniprescence Productions | Website

Cd 1:
01. The Great Leap (Godflesh – Extended Version)