Midnight Odyssey – Silhouettes Of Stars

Bijzonder verzamelalbum met voor ieder wat wils
80/100

2017 markeert alweer de tiende verjaardag van de Australische éénmansband Midnight Odyssey. De band is zeker geen vreemde voor fans van bands als Burzum, Elderwind en Primordial en voor de liefhebber van het atmospheric black genre, en manifesteert zich al een decennium lang als één van de populairste bands binnen dit genre. Alleskunner Tony Parker, beter bekend als Dis Pater, vond het tienjarig bestaan van Midnight Odyssey een ideale gelegenheid voor een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de band en presenteert vol trots de negende release genaamd Silhouettes Of Stars. Op dit spiksplinternieuwe tweedelige album zal de luisteraar worden verrast met niet eerder uitgebracht materiaal vanaf 2007, van de originele online recordings tot niet eerder verschenen tracks die de reeds opgenomen platen niet hebben gehaald. Voorgaande full-length albums als Funerals From The Astral Sphere (2011) en Shards Of Silver Fade (2015) werden zeer goed ontvangen bij het publiek en Ragherrie is zeer benieuwd of ook Silhouettes Of Stars toegevoegd kan worden aan ons lijstje met favoriete atmospheric black albums.

Opener The Night Has Come For Me mixt ruisblack onverstoord met pagan metal-achtige elementen en een simpel, maar imposant achtergrondkoor bestaande uit bas- en sopraanstemmen. Dis Pater verklapt dat dit nummer zeer bijzonder voor hem is: het is het eerste, echte nummer dat hij ooit heeft geschreven rond 1999. De oorspronkelijke lyrics kan hij zich niet meer herinneren aangezien hij destijds nooit de vocals heeft opgenomen. In het verleden heeft hij meerdere versies van het nummer geproduceerd, maar pas met de versie op Silhouettes Of Stars is hij volledig tevreden. Omdat de song zo briljant in elkaar zit (een simpele, melodische lijn, omringd door knallende blast beats en indrukwekkende screams), is het zeker één van onze favorieten op het album. Songs als Magica en The Tempest Entranced richten zich meer op de typische atmospheric black sound en de opnamekwaliteit is loepzuiver en puur, terwijl songs als Descent en The World Tree Burns To Vapour je juist weer meeneemt naar de beginjaren van black metal waarbij de krassende ruis je zonder pardon tegemoet komt.

Sorrow Of Daedalus (in de Griekse mythologie de vader van Icarus) is zeker een noemenswaardig werkje op de plaat: vijf minuten rustige, maar droefgeestige gitaarpartijen omarmen de kalme en simpele, maar bedrukte drums, en het is bijna alsof je er zelf bij bent als Daedalus zijn geliefde zoon Icarus in de zee ziet storten nadat zijn vleugels smolten door de zon. Fighting The Seraphim houdt deze kille sfeer aan en volgt op instrumentaal de lijnen van Sorrow Of Daedalus.

Your Death Is Chosen is met zijn combinatie van fijne, zachte strijkers, rauwe vocals en eenvoudige, doch heerlijke riffs ook een bijblijvertje. Afsluiter What Is Was No More is tenslotte opnieuw zo’n voorbeeld van het inslaan van een compleet andere weg: we horen duidelijk invloeden Bathory en de song grenst nog nauwelijks aan de standaarden van hoe Midnight Odyssey zichzelf normaal gesproken profileert.

Midnight Odyssey presenteert ons met Silhouettes Of Stars meer dan twee uur aan een mix van materiaal geschreven in verschillende stadia van het bestaan van de Australische band. Normaal zou je verwachten dat dit resulteert in een waar ratjetoe aan verscheiden en niet bij elkaar passende songs, maar de diversiteit zorgt er juist voor dat de twee uur absoluut zo voorbij vliegen en dat de plaat heerlijk in het gehoor ligt. Midnight Odyssey schotelt ons op deze plaat tussen simplistische Burzum geïnspireerde (ruis)black voor, maar maakt ook uitstapjes naar dromerige atmospheric black deuntjes, gevuld met sfeervolle keyboardpartijen en bombastische melodieën. Toegegeven, Silhouettes Of Stars is niet het standaardalbum dat je zou verwachten van Midnight Odyssey en daarom ook minder geschikt voor de gematigde luisteraar. Full on fans van Dis Pater moeten deze plaat echter zeker in hun bezit hebben: het is een simpelweg goudmijntje om in het verleden van de band te duiken. Aangename plaat, heerlijk materiaal. Silhouettes Of Stars is een GO!

Releasedatum: 19-05-2017 | Label: I, Voidhanger Records | Website

Disc 1:
01. The Night Has Come For Me