Mastodon – Emperor of Sand

Een overtuigende combinatie van oud en nieuw
90/100

Mastodon behoeft eigenlijk geen introductie. Iedereen is bekend met deze eigenwijze proggy sludge metal grootheden. Dat eigenwijze typeert deze heren; in het begin was er de  gortige sludge-pap van Remission, vervolgens kwamen ze met het uitzonderlijk goed uitgewerkte, en volgens velen hun meesterwerk, Leviathan. Vervolgens gingen ze wat meer experimenten en de progressieve kant op, met Blood Mountain en Crack the Skye als resultaat. Waar vooral laatstgenoemde plaat hoge ogen gooide, voornamelijk vanwege de combinatie van prog, sludge en stoner metal. Toen sloegen deze männer ons om de oren met wat toegankelijkere doch nog steeds interessante platen The Hunter en Once More ‘Round the Sun. En nu zijn deze levende legendes alweer aangekomen bij hun zevende  langspeelplaat, genaamd Emperor of Sand. Na enkele singles was het al duidelijk dat al het goede van de vorige platen gewoon weer aanwezig zou zijn. Maar welke kant zouden de mannen deze keer opgaan? Toegankelijk en rechttoe rechtaan? Of juist meer richting het oudere werk? Analyseren die shit!

Het eerste nummer was tevens de eerste single die werd uitgebracht. Sultan’s Curse is een typische Mastodon-track; riffs all over the place, catchy chorus, desondanks met een krachtige ondertoon. Dit in tegenstelling tot het tweede nummer. Show Yourself is vooral heel catchy en eigenlijk het minste nummer op de plaat; het past eigenlijk niet goed op Emperor of Sand. Al snel wordt dit logge motorblok vervangen door een wat krachtigere versie, nadat enkele versnellingen worden bijgesteld en er flink gas wordt gegeven. Precious Stones is dus eventjes wakker worden. De eerste track die er voor mij uitsprong is Steambreather; het heeft een omineus begin met een ontzettend lekkere groove die de zang goed ondersteunt. Wat me opvalt is hoe goed drummer Dailor voortaan zingt. Ook probeert frontman Hinds weer wat rauwe zang door te drammen, iets wat op de vorige twee albums naar de achtergrond werd verplaatst. Ook op het nummer Ancient Kingdom krijgt deze man een vooraanstaande rol in de zang. Dit maakt dat het nummer een fijne nostalgische feeling krijgt.

Andere fijne uitstapjes naar de sound die Mastodon groot heeft gemaakt zijn de nummers Andromeda en het magistrale nummer Jaguar God. Het eerstgenoemde nummer is een heftige en krachtige track, met een opzwepende bijna kwaadaardige riff, ondersteund door wederom een boze Brent Hinds. Ook Troy Sanders laat goed zien dat hij nog steeds een prominente vocale rol beheerst op Emperor of Sand. De balans die de band goed weet te bewaren, tussen heftig en delicaat, komt hierdoor prachtig naar voren.

Laatstgenoemde nummers zijn een epiek, niet in tegenstelling tot nummers als The Baron van Crack the Skye. Op deze track laat Mastodon goed zien dat ze nog meer in hun mars hebben dan we al dachten. Het gevoelige begin neigt meer naar conventionele prog rock dan wat anders, maar daar laten ze het niet bij. Mastodon zou Mastodon niet zijn zonder hun experimentele wijze waarop ze nummers benaderen, hun afwisseling tussen catchy en chaotisch, hard en zacht, snel en log. Deze dynamiek maakt dat de luisteraar zich afvraagt wat er nog gaat komen. Het maakt Jaguar God tot het meest interessante nummer op het album en tot één van de beste nummers van de heren ooit. Een waardige afsluiter van een meer dan waardig album.

Al met al kan ik zeggen dat Mastodon nog lang niet klaar is. Ze hebben ideeën genoeg, zo laten ze wel weer zien. En als je dacht dat ze eerder al creatief waren met hun riffs; think again! Emperor of Sand staat vol met interessante wendingen en lekkere, onnavolgbare solo’s. Daarnaast laat Dailor wederom zien waarom hij één van de betere en interessantere drummers in de metal is. Daarnaast is de productie wederom uitermate goed en sluit die naadloos aan op wat men wil bereiken met deze proggy sludge metal. Mastodon heeft met Emperor of Sand zijn beste album uitgebracht, na het succes van Crack the Skye in 2009. Hulde aan Mastodon!

Releasedatum: 31-03-2017 | Label: Reprise Records | Website

01. Sultan’s Curse
02. Show Yourself