Masquerade – Soul Deception

Goede bedoelingen, maar aan de uitvoering mag nog gesleuteld worden
70/100

Masquerade is een bandje met ambities, dat mag gezegd worden. Opgericht in 2013 komen ze middels Soul Deception met een eerste worp op de proppen. In eerste instantie dacht ik dat er iets mis was gegaan met het binnenhengelen van de promo, gezien er maar 5 tracks op prijken. Bij nadere bestudering kon geconcludeerd worden dat het album inderdaad maar een handjevol nummers herbergt, maar die wel allemaal boven de 5 minuten klokken. Wat is er dan zo ambitieus aan? Nou, je komt namelijk niet echt vaak thrashende death metal bands tegen die een dergelijke speeltijd per nummer hanteren!

Masquerade dus wel, en gezegd moet worden dat ze met Soul Deception een alleraardigst debuut op de metalen wereld loslaten. Zoals al eerder gezegd herbergt het album slechts een vijftal nummers, maar tezamen weten ze toch meer dan een half uur te klokken. Met zijn 34 minuten geen echt forse langspeler dus, maar wel een respectabele lengte.

Wat eigenlijk direct opvalt bij het aanslingeren van Millions Of Tongues is de zang van frontman Marcus Seebach. Ik moest namelijk even het oorsmeer uit mijn luisterholte peuteren om te checken of het niet gewoon Johan Hegg betrof die stiekem een zijproject is begonnen naast zijn viking gevechten bij Amon Amarth. Het feit dat de band zich daarnaast ook over een death-metal-gemixt-met-thrash boeg gooit, zorgt dan ook al snel voor een gevoel van herkenning. Ware het niet dat de songs van Amon Amarth natuurlijk een stuk puntiger en compacter zijn dan dat wat Soul Deception uitdraagt.

En laten we daar dan ook maar direct even een puntje van kritiek bij plaatsen: de nummers zijn namelijk dermate uitgerekt dat de Zwitsers zich op dit debuut direct in lastige wateren begeven. De kracht van het death/thrash genre zit ‘m namelijk vaak juist in de doorlooptijd van de nummers en de herkenbaarheid die zich hierdoor openbaart. Masquerade weet op Soul Deception slechts bij wijlen écht te pieken en te beklijven, waardoor de aandacht dan ook een beetje verslapt. Nu lijken het gewoonweg sterke death/thrash nummers die door de mangelmolen zijn gehaald, wat afbreuk doet aan het geheel.

Het vakmanschap dat de heren uitdragen staat namelijk buiten kijf, ze hebben dan ook al veel ervaring opgedaan met verschillende bands. Het album staat bol van moderne death metal die op een succesvolle, eclectische manier is samengevoegd met melodieuze elementen en spervuren van thrash. Deze cocktail resulteert dan ook in een verfrissend geheel.

Maar wellicht is dit toch iets te ambitieus? Of is het slechts een kwestie van tijd en fine-tuning vooraleer de band haar ideologieën met succes weet te bundelen op het eerstvolgende zilveren schijfje? De toekomst zal het ons leren, en vooralsnog scharen we ons bij Ragherrie achter de bedoelingen van Masquarade. Maar aan de uitvoering mag nog wel wat gesleuteld worden.

Releasedatum: 23-06-2017 | Label: Massacre Records | Facebook

01. On Millions of Tongues
02. Red Feather