Magnum – The Valley Of Tears: The Ballads

Meer Arrow Classic Rock ga je het niet krijgen
70/100

Magnum heeft niet de smaak van het romige chocoladeijsje, niet de kracht van een doorgeladen pistool en al zeker niet de intelligentie van de privédetective. Wat de Engelse rockband anno 2017 nog wel is? Daar zijn de meningen over verdeeld. Aan de ene kant heb je de fans, die na veertig jaar nog altijd geen genoeg kunnen krijgen van Magnum’s vertrouwde en kenmerkende classic rocksound. Anderzijds heb je de critici, die stellig roepen dat de Britten de gitaren beter aan de wilgen kunnen hangen. Voor die laatste groep is het verzamelalbum The Valley Of Tears: The Ballads beslist niet bedoeld.

Het was de dochter van Tony Clarkin, de gitarist, liedjesschrijver en daarmee geestelijk vader van Magnum, die voorstelde om met dit album te komen. “Zeg pap. Magnum heeft in die veertig jaar zoveel mooie, rustige liedjes geschreven. Waarom maak je daar geen compilatie van”, vroeg ze begin vorig jaar aan haar vader. Papa aarzelde geen moment, belde zanger Bob Catley op met dit idee en stelde een tracklist samen met daarop de tien meest onvergetelijke ballads in veertig jaar Magnum.

The Valley Of Tears: The Ballads geeft in een uur tijd een indrukwekkende bloemlezing van de imposante loopbaan van één van de bekendste oudgedienden in de Engelse popmuziek. Magnum graaft diep in haar verleden en gaat voor veel liedjes tientallen jaren terug, maar blijft ook trouw aan recenter materiaal, zoals met A Face in the Crowd (2009), The Last Frontier (uit 2011) en Your Dreams Won’t Die (2016). Hoewel Magnum deze tracks van een remaster heeft voorzien, hoor je in de praktijk het verschil nauwelijks.

Interessanter is de uitvoering van Lonely Night, waarvoor de Britten speciaal de studio zijn ingedoken. Magnum stopt haar grootste klassieker in een akoestisch jasje. Groots is het resultaat, in al zijn bescheidenheid. Frontman Catley zingt hier met bijna net zo veel pathos en gevoel als in de jaren negentig en gitarist Clarkin bewijst hier één van de grootste, ondergesneeuwde gitaristen uit het Britse rockcircuit te zijn. Na bijna een kwart eeuw behoudt Lonely Night zijn pracht en poetst zo op dit album de zure nasmaak van het vorige nummer weg: het beatlesque Your Dreams Won’t Die. Serieus, hoeveel quatsch en gezapigheid kan een mens verdragen?

Gelukkig staat het lekkere, herkenbare Magnumgeluid over het algemeen als een huis op dit verzamelalbum. Een spetterende en vlammende live-uitvoering van de ’80’s klassieker When the World Comes Down sluit The Valley Of Tears – The Ballads op spectaculaire wijze af. De mix van symfonisch aangezette classic rock, drama en hoogoplopende emoties maakt dit nummer zelfs na al die jaren nog altijd onweerstaanbaar.

Komende zomer trekken de Britten weer over de Europese velden, waar ze ongetwijfeld een selectie van deze ballads ten gehore zullen brengen. Daarna rest de vraag: is het nu echt afgelopen voor Magnum?

Releasedatum: 06-01-2017 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. Dream About You
02. Back in Your Arms Again [Newly Re-recorded]