Lustre – Still Innocence

Degelijk en dromerig
74/100

Lustre. Een eenmansband uit Zweden die gemengde gevoelens oproept. De één zal er mee weg lopen, de ander zoekt een teiltje voor de Fisher Price ‘metal’ van deze band. Want met metal hebben de creaties van de heer Nachtzeit (Henrik Sunding), de man achter Lustre, weinig te maken. Al sinds 2008 maakt Lustre sfeervolle ambient-black waarbij vooral de synthesizers domineren. Ze zorgen voor dromerige landschappen waar je gemakkelijk op weg zweeft. Zo af en toe klinkt er wat gitaar en een scream door de dromerige soundscapes heen, maar deze zijn behoorlijk achterin de mix gezet, waardoor ze van over je schouder lijken te komen. Verwacht daarvan vooral niets heftigs, want de haast meditatieve muziek blijft zelfs op die momenten dromerig.

Zo was het, zo is het en zo zal het waarschijnlijk wel blijven, want op Still Innocence wordt er geen millimeter afgeweken van het bekende recept. Het zijn slechts variaties op het bekende thema. Ook de recentere ep’s die Nachtzeit onder zijn eigen naam uitbrengt, en waar de black metal de boventoon voert, sluimeren niet door in de muziek van Lustre. Op Still Innocence staan 5 nummers die samen net over een half uur klokken. Normaal levert dat gezeur op van uw recensent, maar in dit geval is het eigenlijk prima dat het wat aan de kortere kant is. Dat is niet eens cynisch bedoeld. De muziek kenmerkt zich door herhaling, waardoor je als het ware in een trance wordt gebracht. De nummers bevatten relatief weinig variatie en het geheel is bijzonder simpel van opzet. Ook dat is niets nieuws natuurlijk voor mensen die al met Lustre bekend zijn, maar het betekent wel dat er wat eerder dan normaal sprake is van enige verzadiging.

Het album opent met Dreaded Still, een track die al eerder op de bandcamp pagina van de band is vrijgegeven. Het is samen met het langere Reverence Road, dat over de tien minuten klokt, het beste van dit album. Ondanks de herhaling is het toch knap dat door het tijdig inzetten van een scream of andere melodie de verveling voorkomen wordt, terwijl de trance in tact blijft. Dat heeft ook te maken met de juiste klankkleur van de muziek. Veel imitaties, zoals bijvoorbeeld Basarabian Hills, lukt dat niet en dat is een compliment voor Lustre.

Op het zesde volledige album zijn er eigenlijk geen verrassingen te ontdekken. Voor de doorgewinterde Lustre fan is dat goed nieuws. Voor metalfans die niet open staan voor dromerige synths maakt het ook niet uit, zij lieten Lustre toch al links liggen. Voor wat betreft Still Innocence klinkt het laatste nummer Without End wat onaf en wat saaier, maar over de volle bandbreedte genomen is dit een degelijke Lustre plaat. De superlatieven, zoals bij het mooie Wonder, worden niet van stal gehaald, maar de sloopkogel kan gelukkig ook in de kast blijven liggen. Een prima plaat om tussen al het metal geweld door even te ontspannen of als cadeau voor uw oma voor Sinterklaas. Is weer eens anders dan een rolletje Kukident!

Releasedatum: 03-11-2017 | Label: Nordvis Produktion | Website

01. Still Dreaded
02. Nestle Within