Laster – Ons Vrije Fatum

Een dans van rauwe schoonheid
92/100

“Fatum: categorie: Grieks – Romeins, ( Lat. fari = spreken), bij de oude Romeinen `het gesprokene` over de toekomst, nl. godsspraak of Orakel. Vandaar kreeg ‘Fatum’ de betekenis van `noodlot`.”

Verder dan ‘ons vrije noodlot’ kom ik niet. Typerend voor de cryptische en poëtische inslag van dit Nederlandse trio. Laster is geheimzinnig, zoals blijkt uit de bandfoto, en doet alles nét even anders dan de meeste black metal-collega’s. Alles ademt een soort archaïstische kunstzinnigheid uit. Het debuut De Verste Verte Is Hier werd goed ontvangen, hoewel het niet echt de underground ontsteeg. Ons Vrije Fatum is het tweede werk, na een korte ep met Wederganger; er zijn reeds hoge verwachtingen geschapen.

De teksten van Laster zijn wel in het Nederlands, maar tegelijkertijd, door de krijsende zang, niet altijd goed verstaanbaar. Het doet niet af aan het luisteren, en wát we verstaan klinkt in ieder geval erg poëtisch. De muziek heeft veel gemeen met black metal, logischerwijs, maar meermaals wordt dit hokje verlaten. De band noemt het liever ‘obscure dance music’.  Als je dance ziet als ‘dansmuziek’ en niet als het elektronische genre, kan dat nog kloppen ook. Je zou er een wals of experimenteler moderne dans op kunnen uitvoeren en niemand zal roepen dat het niet past. Wat dat betreft is Ons Vrije Fatum net een ballet; het zwaait heen en weer tussen extremen.

Albumopener Ons Vrije Fatum begint furieus, maar neemt meer melodische vormen aan na twee minuten, met plechtige cleane zanglijnen, meer neigend naar post-rock, als een hardere Sigur Rós, spelend met contrasten, tussen ingetogen cleane gitaren en stevige distortion. Een vrij schel gitaargeluid overheerst, maar dat laat de basgitaar prominent naar voren komen, terwijl de hele mix toch wat dof aandoet. Het past er goed bij, wees niet bang. Het atmospheric gedeelte zit zeker snor. De nummers zijn absoluut sfeervol en donker, maar waar sfeervolle black zich meestal richt op een duistere sfeer en teksten over natuur, allerhande misantropie en persoonlijke thema’s, heeft Laster een zeer romantische inslag. Denk niet aan een doktersroman, denk aan Romeo en Juliet, vervloekte liefdes, verbroken relaties, de zoektocht naar een zielsverwant. We hebben geen tekstblad, maar de al vrijgegeven nummers en titels doen veel vermoeden.

Een citaat: “Doch, jij stoof in vlinderslagen
‘n Fonkelend spoor.
Jouw jurk zwiepte op en neer.
Je sloeg de tijd terneer!
Je dronk ’t bloed van jouw lot.”

De nummers bieden ruimte voor experimenteren. Bitterzoet biedt ons bijna catchy gitaarmelodieën en een poppy drumpartij, terwijl er ook nog wat toetsen op de achtergrond dartelen. Het moet niet werken, maar het werkt wél. Het refrein wordt gezongen met haast gregoriaanse precisie, een kerkkoor uit vervlogen tijden. Vanaf halverwege werkt men toe naar een climax, opbouwend over een hypnotisch herhalende baspartij, uiteindelijk uitkomend op een blastbeat, terwijl ijle cleane gitaren een beeldschone harmonie vlechten. Strijkers op de achtergrond maken het af en zorgen dat de track ook daadwerkelijk klinkt als de titel.

Helemaal Naar Huis begint als typische black metal, met dissonanten en krijsen, maar bouwt af, naar het schijnt eerst richting post-rock, maar later naar swingende riffs, meer groovy dan ooit, en uiteindelijk krijgen we zelfs jazz, met saxofoonsolo’s aan toe, terwijl een stem sinister fluistert. Dit soort experimenten passen naadloos in meer traditionele nummers als De Roes Na, en Binnenstebuiten, hoewel die laatste opgeleukt wordt met percussie en een Indisch vleugje.

Ja, we zijn tevreden. Met Ons Vrije Fatum heeft Laster wat ons betreft de wildcard richting de top binnengehaald. De band heeft een uniek werkje gemaakt, dat niet makkelijk in genres valt te plaatsen. De landgenoten van Urfaust komen nog het dichtst in de buurt, maar Laster heeft die occulte en spirituele tonen niet. Laster zal niet meteen in de eredivisie van de metal komen, daar is dit werk te niche voor, maar er mag een grote stip op de de black metalkaart worden gezet. Verplichte luisterkost voor liefhebbers van eclectische, sfeervolle en experimentele muziek. Houd ze in 2017 maar goed in de gaten.

Releasedatum: 09-01-2017 | Label: Dunkelheid Produktionen | Website

01. Ons Vrije Fatum
02. Binnenstebuiten