Lascar – Saudade

Aardig monotoon
73/100

Lascar klinkt Spaans en is Chileen. Ja, Chileen, want want Lascar bestaat uit Gabriel Hugo (uit Chili) die ons met zijn eenmansband (post-)black metal voorschotelt. Cascadiaanse black metal die sterk door Wolves In The Throne Room is beïnvloed om precies te zijn. Met Saudade brengt Lascar zijn tweede volwaardige album uit, slechts een jaar na Absence, die aan ons geruisloos is voorbij gegaan. Saudade biedt ons vier tracks die gezamenlijk de 42 minuten grens overschrijden. Lange uitgesponnen nummers dus die tekstueel gebaseerd zijn op natuur en mystiek.

De muzikale reis start met Tender Glow. In deze track wordt vrijwel direct de gitaar ingezet die de melodie bepaalt. Op de achtergrond is een muur van metalruis te horen. De onverstaanbare screams zijn intens en laten pure wanhoop doorschijnen. Deze screams worden lang aangehouden en zijn meer uitgestoten oerkreten dan iets dat op zang lijkt. Halverwege de track wordt er versneld waarna de boel bijna stilvalt en semi-akoestische klanken een gevoel van vergankelijkheid reflecteren. Helaas duurt deze passage niet lang en komt de eerdere metal snel terug waardoor je vrij snel een deja-vu krijgt in de track. Het positieve daarvan is dat je compleet de track ingezogen wordt en dat is wat deze muziek toch een beetje moet doen. Voor anderen zal deze herhaling wellicht wat veel van het goede zijn.

In track 2, 3 en 4 wordt hetzelfde kunstje nog eens dunnetjes overgedaan en dat is meteen ook het probleem met dit album. Het lijkt er op dat niet alleen passages, maar complete nummers inwisselbaar zijn. Doordat het gebrek aan afwisseling consequent doorgevoerd wordt, weet je ook eigenlijk niet welke van de vier tracks je op dat moment aan het luisteren bent. Slechts in de afsluiter is met een beetje goede wil wat identiteit te ontdekken en dat is uiteraard veel te weinig. Overigens is op de bandcamp pagina van Lascar het album geheel integraal te beluisteren.

Hoe gek het wellicht door de uitgesproken kritiek klinkt, het is absoluut geen straf om naar Saudade te luisteren. Wat Lascar doet, doet hij namelijk goed. Neemt niet weg dat er natuurlijk ruimte voor verbetering is. Op vocaal vlak is het wel erg monotoon. Wat cleane stukken, grunts, spoken word passages, een vrouw of überhaupt iets dat melodie maakt zou al aanzienlijk helpen. Ook de semi-akoestische stukken zouden nog veel verder uitgebouwd kunnen worden en meer verweven kunnen worden in de muziek. Het album zou daar, met name als de speeltijd vordert, interessanter door worden. Voor nu een positieve beoordeling maar er is werk aan de winkel. Hup heer Hugo. Aan de slag!

Releasedatum: 15-09-2017 | Label: A Sad Sadness Song | Facebook

01. Tender Glow
02. Thin Air