Kynesis – Pandora

Er komt ook nog iets goeds uit de doos van Pandora
78/100

Kynesis is een prog/postmetalband uit het Italiaanse Turijn. De band is opgericht in 2007, maar na enkele demo’s en een live-album kwam hun eerste echte langspeler pas in 2014, en met Pandora is de tweede nu ook een feit.

Pandora, een album gebaseerd op de mythologische doos met dezelfde naam, is vooral een echt post-metal album en geeft je alles wat je mag verwachten: lange, sfeervolle nummers, met af en toe een vleugje prog erdoorheen. Instrumentaal zit het allemaal erg sterk in elkaar: gitaargetokkel wordt afgewisseld met deinende riffs, er zit een lekkere baspartij in en waar nodig wordt er nog wat extra nadruk gegeven met het dubbele baspedaal. Het vocale werk wisselt af tussen gewone growls en growls met wat effecten eroverheen, en af en toe wat cleane, haast meditatieve zang. Het past bij de prog/post-combinatie en het is ergens ook wel een fijne afwisseling voor de formule zoals je die hebt bij bands als Insomnium. Qua sfeer en geluid klopt het allemaal, dat maakt dat Pandora als album mee kan doen met de al wat grotere namen in het genre.

De plaat is aan elkaar geregen door spookachtige geluiden, waarschijnlijk in het thema van Pandora’s doos, wat pas opvalt als je door de playlist skipt in plaats van alle nummers in elkaar door laat lopen. Dit kan op den duur vervelend worden, maar gelukkig is het geen straf om dit album aan te zetten en dan gewoon te laten lopen.

In nummers als Tentazione komt hun progressieve kant goed naar voren, Sospiro en Risveglio zijn dan weer goede voorbeelden van hun post-metal werk. Cenere is net iets anders dan de rest maar niet in negatieve zin; door het hele nummer heen zit een didgeridoo verwerkt en deze werkt heel erg goed met de sfeervolle prog. Het helpt zelfs wel een beetje om in een soort trance te komen tijdens deze track.

Pandora is een sterke post-metal plaat, met een sfeervolle sound zoals je die verwacht bij albums in dit genre. Daarnaast is het ook nog steeds behoorlijk headbangbaar. Kortom: een sterk album dat niet onderdoet voor andere bands of albums uit het genre.

Releasedatum: 05-05-2017 | Label: Argonauta Records | Facebook

01. Risveglio
02. Insidia