Kreator – Gods Of Violence

Thrash zoals het bedoeld is!
81/100

Laten we aan het begin van deze review maar meteen met de deur in huis vallen; het is heden ten dage treurig gesteld met de thrash-legendes van weleer. Hoewel Metallica laatst nog wist te verrassen met een degelijk album, zijn bands als Slayer en Megadeth al jaren vergane glorie. De echte agressie ontbreekt, iets wat juist de drijvende kracht van de muziek was. Gelukkig is er altijd nog het Duitse Kreator, die ondertussen haast ‘de AC/DC van de thrash’ genoemd mag worden. Al meer dan twintig jaar komen zanger Mille Petrozza en consorten met platen die, hoewel ze niet verrassen, toch altijd van bovengemiddeld niveau zijn. Zo ook met Gods Of Violence.

Hoewel de Teutoonse thrashband niet stilzit, is het toch al even geleden sinds de band een échte full-length heeft uitgebracht. Naast een hele serie live-albums, splits, ep’s, compilaties en wat al niet meer, moeten we toch helemaal terug naar 2012 voor het voorgaande album Phantom Antichrist. Gelukkig stelt Kreator na al die jaren nog steeds niet teleur en klinkt het zelfs frisser dan ooit.

Bij Kreator weet je namelijk wat je krijgt: thrash zoals het ooit is bedoeld. Hondsagressief, met melodische gitaarlijnen en de rauwe zang van Mille als ijkpunten voor de muziek. Na al die jaren zit de klad er nog steeds niet in, en hoewel niet ieder nummer  een voltreffer is (Satan Is Real is bijvoorbeeld een nogal makkelijk nummer) bijt Kreator op Gods Of Violence stevig door.

Met Gods of Violence vult Kreator het al bestaande oeuvre prima aan. Hoewel er weinig nieuws valt te ontdekken, klinkt de band hier en daar wel wat melodischer dan we van ze gewend zijn, terwijl de Duitsers op andere punten venijniger uit hadden kunnen (misschien wel moeten) halen.

Er mag geen twijfel over bestaan dat Kreator weer een aantal nummers aan de setlist kan toevoegen, zonder dat ze uit de toon vallen bij eerdere tracks. Is dit gebrek aan vernieuwing dan niet storend? Zeer zeker niet! Kreator is namelijk thrash zoals thrash bedoeld is!

Releasedatum: 27-01-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Apocalypticon
02. World War Now