Kingfisher Sky – To Turn The Tables (EP)

Op naar de volgende tien jaar!
80/100

In 2017 bestaat de Nederlandse female fronted-band Kingfisher Sky alweer tien jaar. Dit heugelijke feit wordt gevierd met een splinternieuwe ep, getiteld To Turn The Tables. Hoewel het schijfje pas op 27 januari verkrijgbaar is, was de ep al wel te koop bij de speciale release show in Cultuurpodium Boederij (Zoetermeer) op 7 januari van dit jaar. In het voorbije decennium bracht de progressieve metal/rockband rond drummer Ivar de Graaf (ex-Within Temptation) drie langspelers uit, waarvan Arms of Morpheus (2014) het meest recent is. Ook speelde de band een fiks aantal (support)shows; de band was bijvoorbeeld op twee edities van FemME (Female Metal Event) in Eindhoven te bewonderen.

Dat de creativiteit nog altijd rijkelijk stroomt wordt bewezen met deze nieuwe release. To Turn the Tables is een in eigen beheer uitgebrachte ep die bestaat uit slechts één song – maar wel één van tien minuten. Het is natuurlijk niet helemaal zonder risico nummers van die lengte uit te brengen; zitten de composities slecht in elkaar, wil een band teveel elementen in één song proppen of wordt een lang nummer schrijven een doel op zich? Dan ligt de verveling vaak halverwege al op de loer. Kingfisher Sky trapt echter niet in deze valkuilen en weet To Turn the Tables – schijnbaar moeiteloos – boeiend én ‘luchtig’ te houden, waardoor het nummer veel korter lijkt te duren dan tien minuten. Deze ep was misschien een mogelijkheid geweest om eens wat compleet anders te proberen maar Kingfisher Sky blijft het eigen geluid trouw.

Daardoor is dit vooral een mooie (lange) samenvatting van dat wat Kingfisher Sky al tien jaar lang tot zo’n fijne band maakt. Alle elementen die kenmerkend zijn voor de stijl van de Zuid-Hollanders zijn weer aanwezig; progressieve structuren, sterk gitaarwerk, subtiele toetsen en sfeervolle (soms zelfs folky) strijkers, een aangename productie én de fijne stem van zangeres Judith Rijnveld. De verschillende passages waaruit To Turn the Tables is opgebouwd, vloeien op een natuurlijke wijze samen tot één geheel, waarbij er na een minuut of zeven zelfs wat (lekkere!) ‘Ayreon-achtige’ toetsenpartijen te bespeuren zijn. Snoeiharde metal is dit natuurlijk niet, al staat daar tegenover dat de band flink wat mensen van buiten de metalscene zal weten te overtuigen met deze ep. Zoals gebruikelijk tekende ‘mama’ Joke Rijnveld-Stortenbeek (inderdaad, de moeder van Judith) voor het prachtige artwork.

To Turn The Tables zit knap in elkaar en is een heel smakelijk ‘tussendoortje’ of ‘zoethoudertje’ terwijl wij wachten op een nieuw album van Kingfisher Sky. Op naar de volgende tien jaar!

Releasedatum: 27-01-2017 | Label: Eigen beheer | Website

01. To Turn The Tables