King Satan – King Fucking Satan

Stampen voor Satan
67/100

Soms ontdek je als reviewer een album waar je niet precies van weet wat je ermee moet. King Satan dook eerst op in mijn Spotify-weekly, en toen kwam de band ook in de promolijst naar voren. Dat is geen toeval, maar een teken. Vooral omdat we bijna geen informatie over de band kunnen vinden. Facebook vertelt ons dat dit een hersenspinsel is van ene King Aleister Satan uit Finland, samen met twee kompanen. De band deelde al het podium met Perturbator, Carpenter Brut, Horna, en Turmion Kätilöt. Een eclectisch lijstje. Net als de muziek op dit album, King Fucking Satan.

Pak je stofzuigerslang uit de kast, en doe je neonbeenwarmers aan, dit is namelijk geen metal. Nee, cyberindustrial is het devies, hoewel de grunts van King Aleister Satan wel heel metal zijn, in contrast met de meer gescreamde vocalen die in deze scene meer de norm zijn. Stampende beats, zoemende synths, melodische leads, dat zijn de ingrediënten waar we het mee doen. En teksten over satan en het kwaad. Industrial-fans die wel eens een Cyberia bezoeken gaan het kunnen waarderen. Meest catchy nummer is sowieso Satanized, met een zeer makkelijk en repetitief ritme, maar wel opzwepende teksten die ‘praise hail Satan’ brullen. Het dringt wel naar binnen en blijft daar hangen. Ook typische dansnummers als Dance With The Devil, As Above, So Below, en Spiritual Anarchy (meer drum and bass, à la The Prodigy) swingen aardig en weten de voetjes zeker in beweging te krijgen. Dit alles ondanks dat er af en toe een sample van een vrouw in de muziek zit die gilt en krijgt in een soort smurfenstem, en dat had dan weer niet gehoeven.

Die stem verpest Sex Magick bijna totaal. De dansstukken zijn fijn, maar de vreemde samples en sims-geluiden zijn vreemd en passen er niet bij. Gek genoeg doorbreekt de band hun eigen danceflow met wat sfeervol en duisterder werk, dat meer bij industrial-giganten Laibach aanleunt dan bij Combichrist of Grendel. Of Internal, Eternal & Spiritual War is bijna meditatief, herhalend dronend met sinistere spoken word in de achtergrond. Op het lang getitelde Destroy the World or How To Combine Love And Misanthropy worden bijna poppy toetsen met een catchy refrein gemengd, en dat resulteert in een soort synthpop-achtig nummer. Een beetje vreemd, niet slecht, maar raar. Door het album heen weet de band ook nog metalgitaren te mengen in de mix, zodat het geheel bij vlagen een soort techno-Ministry wordt.

Het is moeilijk te zeggen wat we hiervan moeten denken. Aan de ene kant staan er een aantal nummers op die de gemiddelde EBM-fan zeker kunnen bekoren, met dansbare beats en pakkende synths. Maar de infantiele teksten halen de score naar beneden. De paar experimentele nummers werken ook vaker niet dan wel. Toch intrigeert dit album, vooral door de totaal absurde mix en veel te luide, onbeschaamde industrial. Of er hoge ogen gegooid gaan worden betwijfelen we, maar er is zeker markt voor King Satan. Ergens.

Releasedatum: 26-05-2017 | Label: Saturnal Records | Facebook

01. Dance With The Devil
02. As Above So Below