King Goat – Conduit

Variatie troef
84/100

King Goat is een Engels gezelschap dat een mengeling van stijlen brengt. Zowel sludge, stoner, doom, prog, heavy en alternatieve metal vallen in de muziek van deze heren terug te horen. Variatie troef dus, en dat zou garant moeten staan voor een aardig potje luisterplezier, mits dit natuurlijk goed wordt gebracht. Conduit is het debuutalbum, dat in 2016 al uitkwam en nu dus om onduidelijke redenen opnieuw wordt gereleased. Eén van de twee eerder uitgebrachte ep’s krijg je bij het debuut overigens als bonus erbij, waardoor de originele speeltijd van veertig minuten verder wordt verhoogd. Conduit zelf bevat vijf nummers, die gemiddeld tussen de vijf en zeven minuten klokken. Geen hele lange zit dus.

Anthony Trimming is de zanger van King Goat en sommige luisteraars kennen hem misschien van Sorcerer’s Spell, waar hij ook de zang voor zijn rekening nam. Deze man is een absoluut fenomeen: ik heb zelden iemand zó goed horen screamen, brullen en clean zingen. Voor wat betreft zijn clean zang doet hij vaak denken aan A Perfect Circle van wijlen Chris Cornell. Een absoluut compliment voor Trimming, die in zijn eentje een gigantische stempel drukt op de muziek van King Goat.

King Goat omschrijft hun muziek zelf als progressieve doom en dat is inderdaad de muzikale basis waar de band op terug kan vallen. Het betekent dat dit geen werkje is wat je snel even doorgrondt, met name vanwege de wat complexere songstructuren. King Goat is gelukkig geen band die zoveel techniek in de muziek stopt dat het niet meer valt te beluisteren. De muziek wordt met de traditionele instrumenten gesmeed: er komen geen synths of andere zaken aan te pas. Wel is het knap dat ze met de reguliere middelen zulke verschillende nummers in elkaar weten te zetten.

Eigenlijk is het bijna niet te doen om hier individuele nummers uit te lichten, omdat het album als één geheel overkomt en er overal moeiteloos doorgeschakeld wordt naar verschillende andere stijlen. Alleen tijdens Revenants is dat iets minder het geval. Deze track begint met een doorpompende stonerriff die verdomd effectief werkt. Daarna wordt het nummer meer ingetogen en neemt de langzamere alternatieve metal de overhand. Titelnummer Conduit kent een prettige afwisseling tussen alternative en sludge maar wat dit nummer onderscheidt van de overige songs is de perfect in de muziek geïntegreerde meerstemmige zang, waar fantastisch omheen wordt gewerkt. Knap hoor. Persoonlijke favoriet is echter toch het wat zwaardere Feral King, waar de zware doom meer in doorklinkt

Het is duidelijk zeer gevarieerd wat deze heren brengen, maar het is ook knap dat alles klinkt als een coherent geheel. Natuurlijk kunnen sommige zaken op het gebied van songwriting verder worden verfijnd, maar als je bedenkt dat dit een debuut is, mag King Goat trots zijn op het geleverde product. Zonder de overige muzikanten tekort te willen doen, is het vooral Anthony Trimming die de band naar een hoger niveau tilt. Als King Goat zich nog verder weet te ontwikkelen, zal de volgende plaat zonder enige twijfel een hoogtepunt worden in de metalgeschiedenis. Voor nu kunnen de fans veel en langdurig plezier beleven aan Conduit.

Releasedatum: 08-12-2017 | Label: Aural Music Facebook

01. Flight of the Deviants
02. Feral King