Jupiterian – Terraforming

Goed slaapmiddel
59/100

Jupiterian is een vierkoppige band uit Brazilië. Niet uit het regenwoud, maar uit de metropool Sao Paulo. De heren gaan schuil achter een letter, vermommen zich in zwarte huispakjes en zijn ook niet bekend van andere bekendere bands. Dat biedt dus weinig aanknopingspunten. Wat brengen deze heren ons dan wel? Nou in ieder geval een fraai op art deco gestoeld logo, en belangrijker, een nieuw album met als naam Terraforming, voorzien van een mooie, mystieke hoes. Net als op Aphotic twee jaar geleden, krijg je een combinatie van doom en sludge te horen die vrij homogeen klinkt.

De output van Jupiterian heeft nog niet voor veel blijdschap in het recensentenlandschap gezorgd en de vraag is dus of Terraforming met deze traditie weet te breken. Het album geeft ons zes nummers van globaal 6 á 7 minuten per stuk, waarbij op het instrumentale en ambiente titelnummer onze eigen Maurice de Jong van Gnaw Their Tongues nog een gastbijdrage levert.

Het album start echter met Matriarch waarvan ook een video is vrijgegeven. Ongetwijfeld een indicatie dat de band en de platenmaatschappij dit een goede track vinden. Het nummer start met een soort van ratelslang en direct wordt duidelijk dat de mix van doom en sludge wederom de muzikale lading dekt. Het tempo is traag en de sfeer is naargeestig zoals we dat van doom gewend zijn. Aan de andere kant zorgen de ritmische aanslagen en de screams voor elementen die we van sludge kennen. Matriarch sleept zich constant in hetzelfde slome tempo voort en kent ook nauwelijks afwisseling in melodie. Vocaal klinkt het nog niet eens zo slecht maar het is lastig de concentratie bij dit wat saaie nummer vast te houden. Een slechte start dus voor deze recensent.

.
Forefathers start met wat tribal aandoende drums en een geluidje dat de lift ook maakt als je op de bestemde verdieping bent. Daarna word de draad waar men bij Matriarch mee begon weer voortgezet. Best aardige screams maar monotone, slome gitaarriffs die geen enkele indruk weten te maken. Of het moet zijn dat je de indruk krijgt dat deze heren nauwelijks hun instrumenten beheersen. Misschien moet het saaie repetitieve karakter voor een trance zorgen maar ook daar slaagt Jupiterian niet in. Met wat cynisme kun je zeggen dat Jupiterian de essentie van doom zo  toch onbedoeld wel weet te benaderen. Gelukkig is er meer. Bij Us and Them wordt je zowaar opgeschrikt door sneller drumwerk en iets wat op goede riffs lijkt. Dit nummer is niet groots maar steekt toch positief af bij het overige materiaal. Mede omdat eindelijk ook wat bezieling doorklinkt in de muziek. Sol kent vettere mokerslagen en een onheilspellender karakter. De sludge ligt er hier net iets dikker bovenop en dat leidt eindelijk tot een acceptabel nummer.

Leuk natuurlijk dat Jupiterian met het beste nummer afsluit, maar dit kan niet verbloemen dat Terraforming een uiterst matig album is. Het album ontbeert goede riffs, goede songwriting en afwisseling waardoor deze schijf een lange zit is. Dit is alleen voor de verstokte fans die van een kruising tussen doom en sludge nooit genoeg krijgen. De rest kan dit album zonder gewetensbezwaren gewoon links laten liggen.

Releasedatum: 15-11-2017 | Label: Transcending Obscurity Records | Facebook

01. Matriarch
02. Unearthly Glow