Jupiter Hollow – Odyssey (EP)

Legendarisch debuut
90/100

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Jupiter Hollow heeft alles in zich om uit te groeien tot een van de grootste namen in het progressieve rocklandschap. Door een combinatie van jeugdige onbevangenheid, enthousiasme en boven alles muzikaal talent mag hun debuutplaat Odyssey tot een van de beste werken van januari gerekend worden.

Jupiter Hollow is het levende bewijs van het feit dat je niet per se veel muzikanten in je band hoeft te hebben om een rijk geluid te creëren. Deze onvermoeibare Canadezen zijn slechts met z’n tweetjes: Kenny Parry (18) is verantwoordelijk voor de vocalen, de drums en de toetsen, terwijl zijn boezemvriend Grant MacKenzie (21) het gitaar- en basspel verzorgt. Hoe deze jonge gasten hun instrumenten tot in de puntjes beheersen, is even knap als krankzinnig te noemen.

Odyssey is progressive rock pur sang en dat laat opener Deep in Space direct horen ook. De track begint rustig met een Tool-achtige gitaariff, maar komt na ongeveer tien seconden al tot een ware uitbarsting. Meteen laat Kenny Parry horen over een gouden strot te beschikken. Zijn krachtige uithalen doen op momenten denken aan Geddy Lee in de succesjaren van Rush. Zingt hij niet, dan horen we hem als een beest tekeergaan op de drums. Wat een talent!

Zijn boezemvriend Grant maakt minstens zoveel indruk. Hij perst de ene moddervette gitaariff na de ander uit zijn gitaar. Op het ene moment klinkt het alsof John Petrucci van Dream Theater in de studio staat, later in het dromerige Ascending lijkt het alsof proglegende David Gilmour de boel heeft overgenomen. En alsof de muziek nog niet gevarieerd genoeg klinkt, maakt hij zo nu en dan ook nog eens gebruik van lekkere funky en bluesy gitaarloopjes.

In het opvolgende Hades Heart laat Jupiter Hollow de echo van de jaren zeventig prog rock in volle glorie horen. Vooral de subtiele gitaarloopjes zijn hier van grote klasse, alsmede de sfeervolle samenzang die zo afkomstig lijkt van een Rush-album. Maar het echte hoogtepunt van de ep laat nog op zich wachten: Over 50 Years, een prachtig, lang uitgesponnen compositie vol tempowisselingen, sfeervolle escapades en een finale die het kippenvel onbedaarlijk over je armen laat stromen.

Gooi Tool en Dream Theater in de blender, voeg daar wat Rush-ingrediënten aan toe en je hebt Jupiter Hollow: een van de meest veelbelovende prog rockbands die er op deze aardkloot rondloopt. Met Odyssey laten deze Canadezen een onuitwisbare indruk achter en bewijzen ze dat prog rock allerminst een uitstervend genre is. Het leeft als nooit tevoren en daar kunnen we Jupiter Hollow alleen maar dankbaar voor zijn.

Releasedatum: 13-01-2017 | Label: Eigen beheer | Website

01. Deep In Space
02. Ascending