Into Coffin – The Majestic Supremacy Of Cosmic Chaos (EP)

Simpel doch doeltreffend
70/100

Zo eens in de zoveel tijd is het leuk om gewoon een keertje willekeurig iets uit Ragherries Grote Lijst Der Promo’s te pakken. Hoewel toegegeven, ik pak meestal iets waar doom of power achter staat. Zo brengt mijn lot me dit keer bij Into Coffin, een Duitse band die niet veel mensen kennen (1000 likes op Facebook). Het betreft een trio, bass, drums en gitaar, en bracht vorig jaar een album uit genaamd Into A Pyramid Of Doom. Deze The Majestic Supremacy Of Cosmic Chaos is een ep, met 28 minuten speeltijd, maar wel gesplitst in twee nummers. Nu hopen dat er ook kwaliteit boven kwantiteit wordt waargemaakt.

Met twee nummers een krap halfuur vullen, dan ben je lang van stof. En jawel de eerste track Crawling In Chaos duurt ruim een kwartier. En gek genoeg is het niet eens vervelend. Into Coffin maakt doom/death, met de nadruk op death en een tikje black. Je zou ze met Hooded Menace kunnen vergelijken, maar Into Coffin is meer doom, minder riffgedreven en heeft een kosmisch thema in plaats van horror en dood. Met zulke titels had je namelijk kunnen raden dat Lovecraft een prominent thema is in hun muziek. Om eerlijk te zijn was dat ook precies wat me aantrok in de promolijst. De teksten zijn onduidelijke grunts, maar de sfeer die neergezet wordt is naargeestig, met dreigende tonen, een beetje zoals The Great Old Ones dat deden eerder dit jaar.

Zo traag en onheilspellend als de eerste track begint, zo snel begint de tweede. Het eerste deel leunt veel meer aan bij death metal dan doom, hoewel de zang nog altijd putrochels zo diep als de kosmos is. Gelukkig neemt het tempo snel af en zitten we weer in doomtempo’s. Het ‘probleem’ met de muziek is dat het zich veel beter laat ervaren dan in woorden te vatten is. Hoewel het allemaal niet baanbrekend is wat Into Coffin laat horen, en helemaal niet technisch of progressief, zit het wel degelijk goed in elkaar en klinkt het prima. Ja, de productie is dof en modderig, maar dat past bij het oldschool sfeertje van de plaat.

Nou is dit slechts een ep, maar voor een ep zijn we wel benieuwd wat de band kan op een volledig album. Want eerlijk is eerlijk, deze muziek hebben we vaker gehoord, en Into Coffin doet niks om zichzelf te differentiëren. Dat is niet heel erg, want ze zijn goed in wat ze doen, maar om bij de grote jongens te horen hebben ze wat meer eigen identiteit nodig. Gelukkig betreft het een jonge band en geen oude rot. Ze hebben voldoende groeimogelijkheden. In de tussentijd checken we even het debuutalbum en komen we later bij ze terug.

Releasedatum: 04-12-2017 | Label: Terror From Hell Records | Facebook

01. Crawling In Chaos
02. The Evanescence Creature From Nebula’s Dust