Iced Earth – Incorruptible

Krachtig saamhorigheidsgevoel in een heavy metal jasje
85/100

Dreigende tonen, woeste mannenkreten, hoge gillen en zware, laaggestemde gitaren komen je tegemoet wanneer je Iced Earth’s dertiende full-length opzet, genaamd Incorruptible. De Amerikaanse heavy metal gigant, onder leiding van oprichter Jon Schaffer rockt na al die jaren nog altijd als een malle. Incorruptible doet haar naam eer aan; onvervalste heavy metal in zijn meest pure vorm. Iced Earth is bombastisch zonder te veel opsmuk.

De nummers volgen eenzelfde stramien: straight-forward drumlijnen en gierende gitaarsolo’s zijn de basis van Iced Earth. En dat al sinds ’89, toen de eerste demo verscheen. ”Never change a winning team”, moet de band gedacht hebben, want deze formule werkt. De drumpartijen doen wat denken aan het oude werk van Machine Head, waardoor de verder toch vrij toegankelijke heavy metal wat bruter klinkt; een solide basis voor een band die verder weinig verrassend uit de hoek komt, album na album, maar welke wél telkens weer een smakelijk hapje weet uit te brengen. Het gebrek aan vernieuwing is hierdoor eerder een sterk punt dan een gemis. Overigens wél verrassend te noemen zijn de teksten, met Incorruptible wil de band aantonen dat zij (letterlijk) niet om te kopen zijn. Dit slaat op de politieke kwesties die aan de orde van de dag zijn tegenwoordig, maar de heren willen het juist over een andere boeg gooien en over persoonlijke kwesties zingen. Een toch wel ‘nieuw’ thema binnen Iced Earth, voorheen baseerde de band haar teksten namelijk vooral op mythologische dan wel nationalistische onderwerpen.

Natuurlijk kent Incorruptible wel enkele uitschieters; The Veil is daar een prima voorbeeld van. Deze up-tempo track is lekker catchy en vooral typisch Iced Earth. Gave twin solo’s door gitaristen Jon Schaffer en Jake Dreyer begeleiden de krachtige vocalen van Stu Block, die eens te meer bewijst zich makkelijk te kunnen meten aan zijn beroemde voorgangers Matt Barlow en natuurlijk Tim ‘Ripper’ Owens. Ook de daaropvolgende track, Seven Headed Whore (lekkere titel trouwens…) is er eentje die er meteen uitspringt. Een wat zwaarder nummer met veel aandacht voor vernuftige gitaarsolo’s en strakke drums, waarop we de haartjes weer lekker kunnen laten wapperen.

Voor de rest krijgen we wel wat middeleeuws-achtige taferelen voorgeschoteld wat betreft de lyrics (The Relic, Defiance), en hier en daar zelfs wat orkestrale arrangementen dan wel panfluit fragmenten te horen (Great Heathen Army, Ghost Dance), maar deze plaat is vooral heel erg straight forward. Dat is bij Iced Earth altijd al zo geweest en dat, samen met de fantastische zang, is hun troef. Stu Block’s gillende uithalen zijn weer heerlijk, vooral op de meezingbare, headbang-vriendelijke songs zoals Defiance en Brothers. Laatstgenoemde is een nummer over broederschap en het ‘samen zijn we sterk’-gevoel. Een thema dat metalheads zeker zal aanspreken. Afsluiter Clear The Way (December 13th 1862) borduurt voort op dat samenzijn gevoel, ditmaal bij soldaten. Een krachtige track, waarbij de bijna virtuoze gitaarpartijen en strakke drums uitblinken en het thema dat fijne, bijna familiaire gevoel brengt.

Uncorruptible is een solide plaat met weliswaar weinig verrassende, maar wél sterke elementen. Een plaat die iedere liefhebber van klassieke heavy metal én iedere doorgewinterde Iced Earth fan blind kan aanschaffen. We krijgen immers precies waar we voor kwamen: zang en gitaar-georiënteerde melodische metal, die je na een paar luisterbeurten hardop mee kunt zingen en nooit teleur zal stellen. Heerlijk!

Releasedatum: 16-06-2017 | Label: Century Media Records | Website

01. Great Heathen Army
02. Black Flag