IC Rex – Tulen Jumalat

Een samenraapsel van alles en niets
60/100

IC Rex is een Finse black metalband die werd opgericht in 2005. Sindsdien hebben ze drie langspelers uitgebracht, en een veelgehoorde klacht was dat, hoewel de band een tof geluid had, ze nogal leden aan low-fi-syndroom, aan de gedachte dat “alles met een ruizige productie” beter was, want ja: “black metal heurt natuurlijk ruizig te zijn”. Het lijkt erop dat de muzikanten op hun nieuwe plaat Tulen Jumalat naar deze kritiek hebben geluisterd, want dat probleemp is verholpen. We leven natuurlijk ook niet meer anno 1994.

Dat gezegd hebbende; er is érg veel gaande op Tulen Jumalat. Als je alleen al naar het artwork kijkt, zie je een wirwar van allerlei invloeden en elementen. Zo is er een davidster met magische symbolen in te vinden (niet de talisman van Saturnus, de symbolen zijn anders), verschillende runencirkels, een 9-puntige ster, en in de achtergrond kunnen we vaag een schilderij ontdekken wat middeleeuws-geïnspireerd lijkt te zijn, met een man die op een grote hoorn blaast, een andere man met een kroon, een kelk, en ga zo maar door. Over dit alles is een ontzettend lelijke en veelkleurige filter heengegooid. Het hele artwork is nogal een rommeltje en je kunt je afvragen wat de maker aan het snuiven was toen hij dit in elkaar flanste, want eerlijk is eerlijk: het slaat echt helemaal nergens op. IC Rex is nooit een band met heel indrukwekkend artwork geweest, maar nachtgezichten met een reaper zijn een logischere keuze voor een black metalband, dan deze monstruositeit.

Nu kun je je afvragen: waarom zeiken we in vredesnaam zo over het artwork? ‘Don’t judge a book by its cover‘, toch? Daar heb je natuurlijk hélemaal gelijk in, want er zijn ontzettend veel black metalplaten die afgrijselijk lelijk artwork hebben, maar die muzikaal fenomenaal zijn. Echter, de lijn die we hierboven getrokken hebben, kun je helemaal doortrekken richting de muziek op de plaat. Want er gebeurt nogal het één en het ander. Waar de opener van het album doet denken aan jaren 80 synth-muziek, worden we het volgende moment getrakteerd op melodische black metal, terwijl de vocalen zo diep in de mix liggen en zo ruizig zijn dat het naadloos binnen de ‘second wave of black metal’ valt, maar daarna is de band bijna aan het spacen en wordt er een symfonisch stukje tussengeplant, en vervolgens doet IC Rex er weer een beetje pagan aan. Ook de titels refereren hiernaar: elk nummer heeft de titel van een god uit een ander pantheon. Er wordt thuis begonnen met de Finse Ilmarinen, Melek-Taus is Jezidisch (wat een soort samenraapsel is van de islam, christendom en een aantal polytheïstische pre-christelijke religies uit het Midden-Oosten), daarna wordt doodleuk van Heimdall naar Lucifer gesprongen en komen de Griekse Prometheus en de Hindoestaanse Andi ook nog vrolijk aan bod. IC Rex, een Lucferiaanse band, heeft een beetje van elk pantheon wat ze boeiend vinden genomen en heeft dat allemaal bij elkaar gegooid in een grote pan, even een beetje roeren (niet teveel natuurlijk) en ta-daaa: je hebt een langspeler.

Het zorgt er natuurlijk wel voor dat de plaat veelzijdig is, maar omdat alles eigenlijk vrij mediocre is en het tempo ook veelal gelijk ligt, valt er eigenlijk niks op en blijft er niets van deze plaat hangen. De leden van IC Rex zijn stuk voor stuk prima muzikanten, want de muziek zit zeker niet slecht in elkaar, maar Tulen Jumalat is jammer genoeg niet heel erg boeiend.

Releasedatum: 03-02-2017 | Label: Saturnal Records | Facebook

01. Intro
02. Ilmarinen