Horseneck – Heavy Trip

Een vreemd maar verslavend album
80/100

Horseneck is een band uit het Amerikaanse Sacramento. Ik kende het tot voor kort nog niet; eerlijk gezegd koos ik deze promo omdat de naam van de band raar en interessant klonk. Dat de muziekstijl in het verlengde ligt van wat ik doorgaans super vind, was wel mooi meegenomen. Horseneck omschrijft zichzelf als een “dirty ass heavy rock band who likes to get weird”. Niets is minder waar. Op Heavy Trip laten ze een eclectische mix van noise, blues, stoner, sludge en psych rock horen. Maar werkt deze mix van stijlen? Goede vraag; tijd om het album wat diepgaander te behandelen.

De band slaagt erin deze stijlen te mixen en het geheel op een aanstekelijke en goede manier ten gehore te brengen. De riffs hebben de bravoure en nonchalance van menig Queens of The Stone Age-nummer en de zang is vunzig als menig punk/hardcore bandje. Combineer dit geheel met wat psychedelische orgelpartijen en je hebt goede muziek voor een avondje vol drank en verdovende middelen. Maar ook nuchter is het een interessante, afwisselende plaat geworden. Zo wordt op het eerste nummer het geschreeuw van de zanger afgewisseld met het gezang van een mooie blues-stem van het vrouwelijke bandlid. Op sommige nummers, zoals Hangman, neemt de band wat gas terug, wat de aandacht van de luisteraar vasthoudt. En ook in het nummer No Gods wisselt de band goed af tussen harde mokerstoten van doom riffs, die veel weg hebben van oude Neurosis- nummers, en rust in de vorm van hypnotiserende vrouwelijke engelenzang.

Horseneck vindt het wiel niet opnieuw uit, maar weet met de volle productie, aangename afwisseling en de juiste mix van stijlen, een gouden middenweg te bewandelen. Ik ben blij dat ik Horseneck en Heavy Trip een kans heb gegeven; ik raad daarom iedereen aan de plaat ook een keer een kans te geven. Het is iets wat je enerzijds nooit eerder hebt gehoord, maar anderzijds ook heel vertrouwd klinkt.

Releasedatum: 17-02-2017 | Label: Eigen Beheer | Facebook

01. Bird Worried
02. Michael Caine