High Spirits – Escape (EP)

Degelijke jaren 80 metal
83/100

Chris Black, vooral bekend van het ter ziele gegane Dawnbringer, is nog steeds een bezige bij. Hij drumt bij Pharaoh, zingt bij zowel Aktor als Superchrist en speelt bij laatstgenoemde band ook nog eens de bas. Bij High Spirits doet de Amerikaan werkelijk álles zelf. Een eenmansband dus die heavy metal speelt. Dat zie je toch niet zo heel vaak. Vanaf 2009 brengt hij met High Spirits traditionele metal uit, die steevast goed wordt gewaardeerd. Nu ligt de ep Escape in de digitale schappen, waarop vier korte nummers staan.

De ep opent met het titelnummer Escape. Een degelijk uptempo heavy metalnummer die direct goed in het gehoor ligt. Duidelijk wordt dat Black kiest voor een geluid dat aansluit bij de begin jaren 80. Associaties zijn er met bands zoals Riot maar ook met Loudness. In het openingsnummer hoor je in de gitaren ook nog wat NWOBHM-invloeden terug. Black zelfs heeft een cleane stem die prima bij de muziek past en niet, zoals sommige collega’s, extreem hoog of geforceerd klinkt. De traditionele metal is tamelijk minimalistisch en vertoont geen psychedelische of occulte trekjes.

Na het aardige titelnummer wordt het echter alleen maar beter. Stagefright heeft een machtige riff die niet uit je kop te krijgen is en klinkt als een lekker toerende V8 op een Amerikaanse highway. Ook dit nummer is uptempo en gezegend met veel mooie solo’s die kenmerkend zijn voor deze ep. Af en toe wordt de zang gedubbeld, wat de track een speels effect geeft.

De schijf gaat verder met Feels like Rock and Roll, dat klassiek begint en dan weer de vaart erin zet. Op dit punt krijg je toch respect voor Black dat alles zo solide en professioneel klinkt. Geen moment heb je het idee naar een eenmansband te luisteren. Net als Stagefright heeft dit nummer een ontzettend lekkere groove en nodigt het uit om gebalde vuisten in de lucht te gooien.

Afsluiter Lonely Nights gooit het over een iets andere boeg. De kwaliteit en de groove blijven, maar het tempo gaat iets omlaag en er sluipt wat melancholie in de heavy metal. Niet zo gek wanneer je bedenkt dat er wordt gezongen over een relatie waarin de vrouw het laat afweten terwijl de man haar trouw is. Met het beste nummer van deze schijf als laatste track kent deze ep een waardig einde.

Dan heb je veertien minuten traditionele metal gehad, zonder enige franje maar vol van kwaliteit. De productie is prima en laat het nog net wat meer retro klinken, zonder dat je daarbij het idee krijgt dat het te gedateerd klinkt. Daarbij klinkt met name in het tweede en derde nummer de speelvreugde door in de muziek.

High Spirits is dan ook een aanrader voor liefhebbers van heavy metal in het algemeen en in het bijzonder voor aanbidders van metal uit de begin jaren 80. Black heeft een aantal muzikanten om zich heen gevormd, zodat hij de nummers ook live kan spelen. Hopelijk komt hij snel een keer naar Europa, want waarschijnlijk klinkt deze muziek live nog veel beter.

Releasedatum: 08-09-2017 | Label: High Roller Records | Bandcamp

01. Escape
02. Stagefright