Heretic – A Game You Cannot Win

Catchy thrash met de sound van Overkill
68/100

De band Heretic opzoeken op websites als Metal Archives levert enorm veel resultaten op; er blijken wel een stuk of twaalf metalbands te bestaan met deze naam, lekker verwarrend! Maar even voor de duidelijkheid: we hebben het nu over de Amerikaanse Heretic, een thrash/power metalformatie opgericht in 1985. A Game You Cannot Win is de derde studioplaat van het vijftal en de heren beweren hiermee terug te keren naar hun roots.

A Game You Cannot Win is in de eerste plaats een thrash metal album met her en der wat power en heavy invloeden. De vocalen van Julian Mendez klinken stoer en rauw, maar reiken vooral in de hoogte en doen af en toe denken aan bands als Metal Church of Overkill, maar dan toch wel van beduidend mindere kwaliteit. De gitaarpartijen bestaan uit vrij standaard thrash riffs en wekken dan ook niet gelijk je aandacht. Slecht is het zeker niet, een aantal tracks zijn zelfs behoorlijk catchy en blijven gelijk hangen. De titeltrack en ook het meer power-gerichte Demonized vallen bijvoorbeeld in deze categorie.

Een van de sterkere aspecten van de band is dat zij meerdere kanten van zichzelf durven te belichten. Zo staan er traditionele heavy metal nummers op deze plaat die naadloos aansluiten op zowel de Amerikaanse als de Britse stijl van dit subgenre, maar we vinden ook wat meer ingetogen en gevoelige nummers terug op deze plaat, zoals het prachtige Broken Hero, één van de beste nummers op het album. De song is meer op het instrumentale gericht en er wordt uitgebreid gesoleerd met de laaggestemde gitaren. Een typische heavy metaltrack met veel distortion, snelle loopjes en zware bas, maar welke wél een gevoelige snaar weet te raken door de prachtige, haast breekbare vocalen. De catchy melodielijn zorgt er bovendien voor dat dit weer zo’n nummer is dat de hele dag in je hoofd kan blijven hangen.

Qua sound en productie doet Heretic vooral veel denken aan het recente werk van Overkill, beide bands delen dezelfde heldere, haast gepolijste sound waarbij de leadgitaar een prominente rol in de mix aanneemt en waarbij getracht lijkt te worden een breed publiek aan te kunnen spreken.

Verder is deze plaat vooral veel van hetzelfde: catchy melodielijnen met simpele straight forward teksten, strakke riffs in de jaren 80 heavy metal stijl gecombineerd met hoge, krachtige vocalen en opzwepende drums. Op zich niets mis mee en het luistert heerlijk weg, maar erg spannend is het allemaal niet. Zeker op Before The Fall en Never Added Up beginnen de zich steeds herhalende teksten in het refrein je wel een beetje op de zenuwen te werken. Afijn, heavy en thrash metal bands staan doorgaans ook niet bekend om hun goed doordachte lyrics, maar vaker om het virtuoze, opzwepende gitaarwerk waarop men de haren mag laten wapperen en dát is een ding waar Heretic zeker goed in is.

Voor fans van catchy en opzwepende thrash metal met een snufje heavy en power elementen erin vermengd is dit album een juweeltje. Als je bovendien houdt van niet al te complexe albums waarop het niet erg is als je gedachten even afdwalen, is A Game You Cannot Win een waardevolle aanwinst voor je cd-collectie. Zo niet? Dan laat deze middenmoter maar lekker liggen.

Releasedatum: 27-10-2017 | Label: Dissonance Productions | Facebook

01. Intro
02. This World Called Hell