Heavy Temple – Chassit (EP)

Psychedelische doom die nog niet uit de verf komt
73/100

High Priestess Nighthawk (bas en zang), Arch Bishop Bargest (gitaar) en Siren Tempestas (drums) vormen samen Heavy Temple. Drie Amerikanen uit Pennsylvania die zich toeleggen op het maken van psychedelische doom. Goed dat ze het zelf zo noemen, dan hoeven we ons ook niet af te vragen of dit rock of metal is. Heavy Temple is in december 2012 opgericht en hebben nu met Chassit hun tweede ep op de menigte losgelaten. Hierop presenteren ze een viertal nummers die tezamen een klein half uur klokken.

Als opener Key and Bone na 2 minuten op gang komt horen we een soort Windhand kloon met zwaar gestemde gitaar, een wat hogere cleane vrouwenstem die de noten lang aanhoudt en vooral een productie die veel zaken dicht smeert. Gelukkig blijkt de eerste indruk voor wat betreft de Windhand kloon niet helemaal te kloppen. Veel fuzz, distortion, doom, en 70s invloeden gooien ze eveneens door de blender. De track eindigt met een aangename versnelling en volstaat dan ook prima als openingsnummer.

Het openingsnummer is wel qua stijl, maar niet qua kwaliteit representatief voor deze ep. Heavy Temple kan wel degelijk heerlijke muziek schrijven. Luister maar eens naar het eerste gedeelte van Pink Glass. Dit nummer knalt er direct in met groovende gitaar en baslijnen die je moeilijk loslaten. Chassit bevat echter ook veel nutteloze inhoud zoals te lange intro’s (Ursa Machina) en intermezzo’s (Pink Glass) die de vaart behoorlijk uit deze ep halen. Bijzonder jammer omdat het de nummers op zichzelf minder sterk maakt.

De ep sluit af met In The Court Of The Bastard King. Dit nummer onderscheidt zich van de rest doordat het meer een spontane jamsessie lijkt. Het is eerder stonerrock met een licht trippy karakter te noemen.

Chassit van Heavy Temple is zeker een ep die zijn momenten heeft, helaas is het ook niet meer dan dat. De bandleden beheersen hun instrumenten goed maar het talent tot schrijven van nummers die de volle speeltijd blijven boeien is ze nog niet gegeven. De productie klinkt op het hele album ‘overstuurd’ en met name op momenten met veel fuzz werkt de productie vermoeiend. Als Heavy Temple erin slaagt wat kortere, pakkende nummers te maken dan is er in de toekomst best wat mogelijk, want de basis is in orde. Voor nu zijn er in dit genre echter betere alternatieven voor handen.

Releasedatum: 26-05-2017 | Label: Ván Records | Website

01. Key And Bone
02. Ursa Machina