Häive – Iätön

Soundtrack voor de invallende winter
80/100

Het is inmiddels alweer even geleden dat het Finse Häive debuteerde (en indruk maakte) met het meer dan verdienstelijke Mieli Maassa. We hebben er (op twee weken na) precies tien (!) jaar op moeten wachten, maar op 24 november 2017 verschijnt er dan eindelijk een waardige opvolger: Iätön (‘tijdloos’) is lekkere kost voor fans van de meer stevige folk metal met een stevig zwartmetalen randje.

Er is het voorbije decennium opvallend veel bij hetzelfde gebleven. Janne “Varjosielu” Väätäinen is nog altijd op eigen houtje verantwoordelijk voor vrijwel alles wat met Häive te maken heeft, al worden de getergde harsh vocals verzorgd door (sessie-)zanger Lari “Noitavasara” Hammarberg, die de folk metal-fijnproevers onder u misschien allebei kennen van Auringon Hauta/Solgrav . Beide heren weten van wanten. Muzikaal voelt Iätön als een warm bad, waar wij ons graag in onderdompelen nu de dagen korter en kouder worden. Vergeleken met het debuut is de sfeer nog altijd duister, folky en bij vlagen lekker dromerig. Toch is er ook verschil; de productiewaarden liggen op Iätön stukken hoger – en dan bedoelen we kilometers – waardoor de muziek minder ‘rauw’ aandoet. Het tempo ligt ook nu niet bijzonder hoog en vooral de gitaar vervult een heuse glansrol. Fijne solo’s en leads zorgen dat de muziek van Häive met kop en schouders boven de meeste genregenoten uitsteekt.

Boeien doet de plaat dan ook van begin tot einde, al hadden er van ons ook wel één of twee snelheidsduiveltjes bij gemogen om de plaat naar een nog hoger niveau te tillen. Maar verder hebben we nauwelijks reden tot klagen. Wat heet! Op bepaalde momenten – en nu gaan we Variosielu en Noitavasara écht even een dikke veer in de reet steken – doet Iätön wel wat denken aan het eveneens Finse Moonsorrow, één van de door onze redactie meest gewaardeerde bands uit de hele metalscene. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het middenstuk van Turma, en het is duidelijk dat Häive goed naar platen als Jumalten Aika heeft geluisterd. Zullen we het lijdend voorwerp van deze recensie dan maar omschrijven als ‘Moonsorrow light’? Zo ongelooflijk goed als hun landgenoten is Häive (nog) niet maar toch raden we liefhebbers van het werk van de neven Sorvali aan Iätön eens een kansje te geven.

Of de plaat ook daadwerkelijk “tijdloos” is, kan alleen de toekomst uitwijzen. Iätön is echter zonder twijfel een erg vermakelijk en sterk album om als soundtrack bij de invallende winter te fungeren.

Releasedatum: 24-11-2017 | Label: Eisenwald Tonschmiede | Facebook

01. Iätön
02. Turma