GWAR – The Blood Of Gods

Nieuwe leider, nieuwe sound
78/100

Met het overlijden van voormalig leider Oderus Urungus leek het even voorbij te zijn met de alien thrash metalformatie GWAR. Na een aantal jaar doelloos op deze aardkloot rondgedwaald te hebben, heeft de band na alle hoeken te hebben onderzocht een nieuwe frontman gevonden in de vorm van Blothar the Beserker. En wat is nou een goede leider zonder de bijbehorende veranderingen? Juist, vrij weinig. Daarom is The Blood of Gods een mooi vervolg en een welkome vernieuwing binnen de langlopende epos van de vijfkoppige alien-invasie.

Wie aan GWAR denkt, zal automatisch denken aan de, laten we het beleefd houden, nogal ‘opmerkelijke’ kostuums, schunnige teksten en botte thrash metal. Dit is allemaal terug te vinden op het nieuwe, twaalf nummers tellende album, maar wel allemaal met een andere twist. Wat voornamelijk opvalt als de plaat begint, is dat het er de eerste paar tracks heel erg behoudend aan toegaat als het om de snelheid en structuur binnen de thrash metal gaat. Het voelt meer aan als een ontsnapping aan de standaarden van het genre, waardoor de start van de plaat voor doorgewinterde GWAR-fans misschien wat onbekend aanvoelt. Is dat een probleem? Nee, zeker niet, want het rockt nog steeds als een tiet, dankzij de focus op de groove in plaats van op de snelheid.

Over rockende tieten gesproken: het eerste, echt aanstekelijke nummer van het album komt als derde voorbij rock-‘n-rollen in de vorm van El Presidente, wat een duidelijke knipoog is naar onze grote blonde Amerikaanse vriend. Ondanks dat het net zoals de eerste twee tracks niet echt de stempel van thrash metal krijgt opgedrukt, is dit misschien wel de beste track van de hele plaat. De intro-riff is groovy en catchy, wat direct tot headbangen aanzet. Gooi daar nog de schunnige, doch maatschappelijk bekritiserende teksten zoals “I wanna kill the president and I don’t need a gun, I wanna f*ck the government, I want to f*ck a nun” er overheen en je hebt meteen een hit te pakken die zeker tot ver nadat de plaat is afgelopen blijft hangen.

Is er dan helemaal geen muzikale ranzigheid meer te vinden op de plaat? Het antwoord daarop is: “jawel”, want bij de vijfde track, Auroch, gooit de band de thrash metalpoorten open en beuken ze je trommelvlies weg met heftige drums en snelle en strakke gitaarriffs waar gegarandeerd een pit op valt te vormen. Helaas is er voor de hardcore fans betrekkelijk weinig van dit soort materiaal te vinden, waardoor het risico op tegenvallen behoorlijk groot is.

Misschien is deze plaat wel het beste te beschrijven aan de hand van de laatste track. If You Want Blood (You Got It) is een rockende cover van AC/DC, die precies aangeeft wat GWAR bedoelde met deze plaat. Toegankelijke, groovende muziek met wat schokkende teksten. Hierdoor is dit album voor nieuwe luisteraars enorm toegankelijk, maar kan het in het verkeerde keelgat schieten bij fans van het oudere werk. Ondanks alles luistert The Blood Of Gods lekker weg en kent het zo zijn hoogtepunten, met als kers op de taart het erg vermakelijke El Presidente. Een unieke doorstart van GWAR; niks kan hen uitroeien!

Releasedatum: 20-10-2017 | Label: Metal Blade Records | Website

01. War on GWAR
02. Viking Death Machine