Gorgeous – Gorgeous (EP)

Sleazy glam voor relaxte momenten
73/100

Gorgeous; dat klinkt niet bepaald ‘trve en kvlt’ voor een metalband. In het logo zijn dan ook geen spinnenrag of scherpe randjes verwerkt, maar de benen van een vrouw op hoge hakken. Het is in ieder geval weer eens wat anders dan anders. Eén blik op de bandfoto en we zien wat jonge, androgyne types met zwarte eyeliner. Dit zou best wel eens Amerikaans klinkende muziek kunnen worden met sleazy glam ondertonen.Het nadeel van een naam als Gorgeous is dat als je dit googled, je voorbij allerlei prachtige dingen komt behalve de band. Als je de ep dan ook nog eens Gorgeous noemt, niet in Metallum staat en geen infosheet aanbiedt, dan moeten we het dus alleen doen met de muziek an sich. Op zich niet erg, maar wel een gemiste kans voor de band om zich te presenteren. Ook is het jammer dat uw recensent niet meer informatie kan geven over de band.

Dus concentreren we ons op de muziek. De ep Gorgeous biedt 4 nummers die je een kwartiertje bezig houden. Vermoedelijk ook het eerste materiaal wat de band uitbrengt. Gestart wordt met het reeds eerder vrijgegeven This Gonna Be Our Kingdom. Een track met wat metal ondertonen, maar vooral sleazy toegankelijkheid met veel bandshouts in het refrein en een zanger die er vrij hoge noten uitperst, zonder dat er ergens sprake is van een rauw randje, laat staan een brul of scream. Het nummer klinkt dus niet zwaar, maar door het up-tempo karakter en het leuke refrein is het toch best een leuke starter.

Op Bend Over gaat het uiteraard (mag ik toch hopen) over vrouwen en wordt het tempo aardig teruggeschroefd. Dan wordt ook duidelijk dat het geluid best vet is, maar dat het nummer toch wat te onsamenhangend is om enige indruk te maken. Wel zijn er wat leuke solo’s tegen het einde van de track, maar echt boeiend is het niet. Inmiddels kunnen we ook vaststellen dat Gorgeous geïnspireerd is door bands als Mötley Crue en Steel Panther, maar met het verschil dat Gorgeous zwaarder en moderner klinkt.

In het wat cheesy Fighting An Invasion en Let Metal Play klinken verder geen verrassingen door, afgezien van het doublebass werk in het laatste nummer. Let Metal Play is samen met de opener wel het beste van deze ep en lijkt een stevige knipoog naar Steel Panther’s Death to All But Metal te zijn.

Na slechts een kwartiertje speeltijd is het al voorbij. Het moge duidelijk zijn dat Gorgeous geen hoogvlieger is, maar echt slecht is de muziek ook niet te noemen. Ideaal voor fans van glam metal die hun helden uit de jaren 80 wat moderner en zwaarder willen horen. Geen hard rock, maar hard metal dus! Lekker voor de relaxte momenten waar een biertje, bitterbal en vrouw samenkomen.

Releasedatum: 31-10-2017 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. This Gonna Be Our Kingdom
02. Bend Over