FreaKings – Toxic End

Energieke retro-thrash
78/100

Er worden gigantisch veel nieuwe albums uitgebracht. Opvallend daarbij is dat daar weinig thrash metal tussenzit. Het is daarom leuk om het Zwitserse FreaKings eens te bespreken. Dit trio brengt met Toxic End haar derde album uit en wijkt geen millimeter af van het recept dat ze op de eerste twee albums al lieten horen. FreaKings maakt oer-thrash en katapulteert je zo’n 25 jaar terug in de tijd.

Dit album klinkt in eerste instantie als een verademing. De snelheid, de retro-instelling en vooral de passie waarmee FreaKings zijn muziek brengt is van grote klasse. Ook de productie, die rauw en ongepolijst klinkt, mag benoemd worden. Deze laat de thrash lekker vet en agressief klinken. Associaties met Tankard, Exodus en het snellere werk van Sodom komen daarbij direct in gedachten.

Dan de muziek zelf. FreaKings is in staat om goede nummers te schrijven. Hell On Earth, No Mo Excuses, Toxic End en TxWxNxD (Thrash Will Never Die, red.) zijn daar goede voorbeelden van. Deze nummers zijn ook voorzien van backing vocals die daadwerkelijk iets toevoegen en je (succesvol) verleiden om mee te brullen. Datzelfde geldt ook voor het korte Beer Attack dat afwijkt van de overige nummers en daarmee een welkome afwisseling biedt.

FreaKings heeft ook een aantal nummers die gewoonweg niet interessant genoeg zijn. Voorbeelden daarvan zijn Brain Dead en Violent Disaster. Deze tracks hebben een minder goede en minder pakkende melodie en dan is het te degelijk (lees: saai) om blijvend te boeien.

Toch laat FreaKings een goede indruk achter met Toxic End. Dit album laat de puur- en eerlijkheid van metal in al zijn eenvoud horen en dat is een compliment. Critici die zeggen dat de nummers op den duur inwisselbaar klinken hebben misschien gelijk maar goed; hebben ook grootheden als Metallica daar geen last van?

Releasedatum: 06-03-2017 | Label: MetalMessage | Facebook

01. Hell On Earth
02. Future Vision