Fellwarden – Oathbearer

Ode aan vervlogen tijden
87/100

Aangenaam kennismaken! Fellwarden (est. 2014) is de nieuwe ‘andere andere’ band van Frank ‘The Watcher’ Allain, die elke zichzelf respecterende liefhebber van de meer sfeervolle/progressieve vormen van black metal vooral zal kennen van zijn hoofdband Fen en zijn ‘andere’ band De Arma. Met het nieuwe album Oathbearer laat The Watcher zijn meer epische en folky kant zien, en dit debuut is dan ook uitermate geschikt voor fans van Saor/Ársaidh, Winterfylleth of Wodensthrone.

De muziek op Oathbearer is nog altijd gelaagd maar wel een stuk minder complex en progressief dan de platen die The Watcher doorgaans maakt met Fen, al krijgen we daar een fikse dosis sfeer voor in de plaats, stevig geworteld in het Engelse collectieve onderbewustzijn. Het is dan ook geen toeval dat de zojuist genoemde bands stuk voor stuk afkomstig zijn van de Britse eilanden; deze acts delen een bepaalde ‘natuurlijke’ vibe en hang naar lang vervlogen tijden, die lastig in woorden te vangen is en voort lijkt te komen uit de natuur in Engeland en Schtoland. Fellwarden verheft deze melancholische insteek tot een belangrijk wapen; naargeestige black metalgitaarpartijen worden bij vlagen gesteund door subtiele toetsen die de muziek omfloersen zoals mistflarden de moerassige Engelse ‘moors’ bedekken. The Watcher tekende voor alle instrumenten en de zang; alleen voor de drums riep hij de hulp in van zijn nieuwe Fen-compaan Pete ‘Havenless’ Aplin, die op het moment dat Oathbearer werd opgenomen (2014-2015) overigens nog geen deel uitmaakte van Fen.

Met zes songs en een totale speelduur van net geen vijftig minuten weet je dat Fellwarden niet kort van stof is. Gelukkig blijken de lekker lange songs bezwerend en meeslepend, met een glansrol voor de akoestische gitaren die het geheel verder inkleuren. Ook de zweverige cleane vocalen, die met smaak worden ingezet om tegenwicht te bieden aan de gromzang, komen de afwisseling (en verlangende droefheid) ten goede. Toch heeft Oathbearer tussen al deze emotie door óók voldoende pit en is het niet enkel subtiele kunstmuziek; de rauwe productie zorgt voor een heerlijk scherp randje zodat deze plaat ons gitzwarte hart sneller doet kloppen.

Oathbearer is vanwege haar folky karakter nauwelijks te vergelijken met sterke progblack metalalbums als Winter (2017) of Carrion Skies (2014) van Fen; toch hebben beide bands één belangrijk ding gemeen: er zit een duidelijke gedachte achter de muziek en The Watcher slaagt erin dat voor beide bands op geheel eigen wijze te vertalen naar sterke en interessante muziek. Fellwarden geeft met dit debuut dan ook een indrukwekkend visitekaartje af en wij gaan deze band vanaf heden zeker nauwlettend volgen. Oathbearer is een prachtige muzikale ode aan vervlogen tijden én aan de natuur.

Releasedatum: 16-06-2017 | Label: Eisenwald Tonschmiede | Facebook

01. Guardian Unbound
02. Sun of Ending