Excalibur – Humo Negro

De metalen versie van Jody Bernal
53/100

Excalibur is een heavy metal band uit Spanje welke al ruim dertig jaar bestaat. Gek dat we bij Ragherrie nog nooit van deze band hadden gehoord. Het betere graaf- en speurwerk leert ons echter dat de heren slechts drie ‘albums’ hebben uitgebracht; tussen aanhalingstekens omdat het debuut een ep is en de tweede plaat nooit daadwerkelijk is uitgebracht. Na een breakup is de band sinds 2013 weer bij elkaar. Humo Negro is het nieuwste werk van de heren en een eerste blik doet ons geloven dat de groep kazige power metal maakt. Niets blijkt minder waar te zijn…

Kazig, oh dat is het zeker, maar dan eerder richting de heavy metal. Verrassend is dat de teksten voornamelijk in het Spaans zijn, wat toch gelijk voor een eigen sound zorgt. Dat gezegd hebbende is dat aspect waarschijnlijk het enige opmerkelijke aan deze plaat. De gitaarriffs zijn super cliché en de keyboards geven een jaren 70 vibe af, wat totaal niet past bij de zanglijnen, die op hun beurt echt weer zó tenenkrommend slecht gezongen zijn dat het niet moeilijk is voor te stellen waarom we tot voor kort nog nooit van deze band hadden gehoord. De achtergrondzang is ook behoorlijk cheesy en aanwezig en gaat na een nummertje of vijf gewoon gruwelijk irriteren.

De keyboardpartijen op nummers als Fiesta Motera zorgen er wel voor dat je een zomers vakantiegevoel krijgt, een sfeertje dat niet zo voor de hand ligt bij metal, maar helaas is het geen positieve insteek. Denk eerder aan een slappe imitatie van Jody Bernal; passé en flauwtjes. Naarmate het album vordert wordt het steeds duidelijker dat de leden van Excalibur gewoon niet zo heel erg getalenteerd blijken te zijn; zanger Paco Mira doet vast zijn uiterste best, maar zit er toch verscheidene keren behoorlijk naast. Op tracks als Europa en titeltrack Humo Negro, waar zelfs gepoogd wordt flinke uithalen te produceren, is Mira’s zang soms écht vals. Op Rock and Roll (over cliché gesproken!) zit het zware Spaanse accent hem dan weer in de weg; wellicht is dat ook de reden waarom ervoor is gekozen om overwegend in de moedertaal te zingen?

Daarnaast zijn de gitaarpartijen standaard heavy metal riffs en dus duidelijk geïnspireerd op levende legendes als Metallica en Iron Maiden, maar dan van een amateuristisch niveau. Af en toe experimenteren de Spanjaarden met snelle, gierende solo’s, maar dit pakt eigenlijk alleen lekker uit wanneer de zanger zijn mond houdt. De afsluiter Fuego bevat uiteindelijk een prima gitaarsolo, die ervoor zorgt dat Humo Negro toch nog wat te bieden heeft.

Wellicht, als de heren van zanger wisselen, een meer originele bandnaam verzinnen die beter aansluit bij de muziekstijl én nog wat gaan oefenen, dat het nog wat zou kunnen worden… Maar dit album kun je gerust links laten liggen.

Releasedatum: 03-05-2017 | Label: Fighter Records | Website

01. Excalibur
02. El Indigente