Evilfeast – Elegies of the Stellar Wind

Grimmige black uit Polen
85/100

Veel te lang heeft GrimSpirit, de man achter Evilfeast, ons doen wachten op een opvolger voor het bejubelde Wintermoon Enchantment dat alweer uit 2011 stamt. Maar het wachten is voorbij want Elegies of the Stellar Wind ligt eind 2017 in de schappen. Evilfeast maakt sfeervolle black metal zoals het genre bedoeld is. Dat was al zo in 2002 en is in de loop van de tijd niet veranderd. Wat ook bijzonder is, zeker voor een eenmansband, is dat de discografie van Evilfeast, zonder uitzonderingen, ook nog eens stuk voor stuk uitgaven van een hoge kwaliteit bevat. De verwachtingen voor het nieuwe album zijn dan ook hooggespannen…

Hoewel een andere uitvoering niet per se slecht hoeft te zijn, hoort wat mij betreft de originele sfeervolle black metal geen post-invloeden te bevatten, hoort deze grimmig te zijn en horen de synths te klinken als een plotseling opduikende mistbank die je instant kippenvel geeft. En, je raadt het al, Evilfeast volgt dit recept voor 100% op.

GrimSpirit schrijft lange uitgesponnen nummers die op dit album variëren van een dikke 8 minuten tot ruim 15 minuten. De zes nummers zorgen gezamenlijk dan ook voor een massieve speelduur van ruim 67 minuten. Waar voor je geld dus! Hulde ook voor de mooie en sfeervolle hoes.

Het album opent met The Second Baptism…Shores in Fire and Ice. Een mooie lange synth-melodie start het nummer waarin tevens wat kerkorgel en epiek is verwerkt. Deze melodie verdwijnt, waarna er kortstondig zachtere black metal is te horen, om vervolgens de synths en black-elementen er weer vol in te laten knallen. Dit is heerlijk, dit is genieten, dit is als thuiskomen bij zuipmaten die je een tijdlang niet hebt gezien. GrimSpirit heeft een prima, ietwat raspende stem zoals je die in black metal wilt horen. Hij weet zijn stem echter gedoseerd in te zetten, waardoor er een flinke nadruk op de instrumenten wordt gelegd. Bij tijd en wijle overheerst de synth enigszins, maar dit stoort niet omdat het afgewisseld wordt met black-stukken die ook echt grimmig zijn.

Evilfeast weet ook de slotstukken van de nummers boeiend te houden, door gesproken passages erdoorheen te mengen of juist heerlijke epische melodieën eruit te gooien, zodat er toch sprake is van een lekkere climax. Eigenlijk wordt dit succesvolle recept het hele album door gehanteerd. Een nummer als Winter Descent’s Eve….I Become The Journey hakt er in tegenstelling tot zijn voorganger direct in. Een fantastische melodie, waarbij de synth en de rollende black hand in hand gaan en tegelijkertijd elkaar ook afwisselen. De black is net als op de opener voorzien van double-bass werk, maar op dit nummer gaat het er nog net wat venijniger aan toe en is de synth meer ondersteunend aan de black. Verdomd lekkere muziek, waarbij je langzaamaan de volumeknop verder open draait om er optimaal van te kunnen genieten.

Op de lange afsluiter Inclinata Resurgit… Rebirth of My Noble Dark Kingdom wordt er uit een ander vaatje getapt. De cleane mannenstem, die we voorheen vooral aan het einde van de nummers hoorden treedt hier juist op de voorgrond, tussen synths en wat achtergrond black. Daarna gaat het vertrouwd verder met de typerende black metal-elementen en wordt het gas even flink ingetrapt. En passant komt er ook nog een lekkere solo langs. Dit maar liefst vijftien minuten-durende nummer zit zo vernuftig in elkaar dat het uitnodigt tot eindeloos herhalen. Wat een waardige afsluiter!

Het loopt tegen het einde van het jaar, een tijd waarin men lijstjes maakt. Denk aan verlanglijstjes, jaarlijstjes etc. Elegies of the Stellar Wind is een album dat in vele lijstjes thuishoort. Zet ‘m dan ook zeker op je verlanglijstje als je van (black) metal houdt, want deze schijf zou iedere metalhead eigenlijk moeten hebben. Sterker nog: dit materiaal zou als muziekles gegeven moeten worden op elke middelbare school!

Releasedatum: 15-12-2017 | Label: Eisenwald Tonschmiede | Facebook

01. The Second Baptism…Shores in Fire and Ice
02. Winter Descent’s Eve… I Become the Journey