Eskapism – Tales Of Elder Forest

Melancholische atmo-black uit Oekraïne
73/100

Eskapism is een duo uit Lviv in het westen van de Oekraïne. Door de toevoeging ‘west’ lijken ze een politiek statement te willen maken, maar wij beperken ons hier tot de muziek van Eskapism. In dit geval het album Tales Of Elder Forest, dat nu op cassette heruitgegeven wordt. Aanvankelijk werd het album uitgegeven door Sundust eerder dit jaar. Nu wordt de plaat echter heruitgebracht door Folkvangr, waarschijnlijk om een wat groter publiek te bedienen en opnieuw wat bekendheid te krijgen. Het album is het debuut van het Eskapism waarop je acht nummers krijgt die gemiddeld rond de zeven minuten klokken. Het intro en het slotnummer zijn daarvan instrumentaal.

Het album start met From The Depth Of Ages dat een kort synthesizer intro is en een wat desolaat gevoel oproept. Het intro loopt vloeiend over in You’re Talking By Runes, welke in de eerste ogenblikken een gevoel van Drudkh’s Autumn Aurora oproept, maar na een minuut blijkt dit toch geen passende referentie te zijn. De atmo-black is meer een kruising tussen het vroege werk van Drudkh en de grandeur van een band als Winterfylleth of Woodensthrone.

De epische atmo-black wordt veelal aangevoerd door een aangename wisselwerking van gitaar en synths, waarbij er af en toe gesoleerd wordt. Het drumwerk is solide en raast af en toe flink door. Met name de synths beelden de grandeur uit van de natuur waar Eskapism veel inspiratie uithaalt. Dat haal je overigens niet direct uit de teksten. Die zijn namelijk in het Oekraïens en worden door een goede scream verder versleuteld.

Een mooi voorbeeld waarbij alles goed bij elkaar komt is Becalmed Woods. Hier zijn er zalvende riffs, drumwerk variërend van mid-tempo tot blastbeats, raspende screams en een gedoseerde hoeveelheid agressie, waar tussendoor weemoedige passages doorheen klinken. Geen wonder dat dit nummer al voorafgaand op de Bandcamp pagina van Eskapism werd gepresenteerd. Naarmate het album vordert valt op dat het recept van Eskapism nauwelijks wijzigt, waardoor het wat monotoon wordt en dat is jammer. Wat afwisseling in zang, folkpassages e.d. zouden het album zeker ten goede komen. Tales Of Elder Forest wordt afgesloten met Starfall. Een ambient-achtig synth stuk, dat instrumentaal is, en een gevoel van berusting oproept. Een bijzonder aangenaam einde waarbij opvalt dat het tweede gedeelte van het album meer overtuigt dan het eerste.

Productioneel klinkt het album alsof zang en instrumenten een beetje naar achteren zijn gedrukt, waardoor het een zekere underground vibe krijgt die prima bij de muziek past. Hoewel de muziek dus bepaalt niet transparant klinkt, is er zeker geen sprake van een lo-fi productie.

Toch zijn er op Tales Of Elder Forest te weinig excellente momenten aanwezig. Daar kan direct tegenin worden gebracht dat de band ook nergens de plank mis slaat en dus een degelijk album uitbrengt. Als je bedenkt dat dit het debuut van Eskapism is, dan overheerst zeker een positief gevoel. Met wat meer afwisseling en geraffineerdere composities zou een komende release zo maar eens een schot in de roos kunnen zijn. Voor nu is het echter niet meer dan een aangename kennismaking.

Releasedatum: 18-08-2017 | Label: Folkvangr Records | Facebook

01. From The Depth Of Ages
02. You’re Talking By Runes