Ensepulcher – No Sanctity In Death (Demo)

Kort maar extreem krachtig
85/100

Ensepulcher is een band uit Fresno, Californië en bestaat uit de originele leden Johnny Valles (drums) en Adam Camara (zang, gitaar); daarnaast maakt, sinds dit jaar, ook bassist James onderdeel uit van de line-up. Ensepulcher maakt echte old school death metal, maar dan wel met een bijzondere twist: de nummer duren extreem kort. Op de demo No Sanctity In Death krijg je vier nummers waarvan de langste nog geen twee en een halve minuut duurt. De totale speeltijd is daardoor nog geen 8 minuten. No Sanctity In Death is het eerste wapenfeit van de Amerikanen dat nu, een half jaar na de oorspronkelijke digitale uitgave, door Blood Harvest Records op tape opnieuw wordt uitgegeven.

Ondanks de korte speelduur besteden we toch graag wat aandacht aan deze demo. En dat om maar één reden: de kwaliteit. De demo start met het instrumentale Intro – No Sanctity In Death. De muziek vliegt er direct in volle vaart in, met lekker stampende drums, een huilende gitaar en een goed hoorbare bas. Direct wordt duidelijk dat men inspiratie haalt uit de Zweedse death scene, maar de Amerikanen brengen hun metal nog net wat ongepolijster.

Na anderhalve minuut loopt de opener naadloos over in Perishing in Morbidity. Dit nummer gooit er een schepje boven op; het is sneller, groovender, vetter en hier worden ook de diepe grunts van stal gehaald. Perishing in Morbidity is het beste nummer van deze demo en schotelt ons in het slot van de track nog enkele nekbrekende riffs voor. De productie is lekker underground en laat alles rauw en ongepolijst klinken, waarbij de gitaar wat vooraan in de mix staat.

De muzikale krankzinnigheid gaat verder met Death and Decay dat wat slepender begint, maar na de intro weer knettert als een doodskist in het vuur van een crematorium. Met Funeral Cessation komt het langste epos aan bod, waarbij opnieuw niet van het doeltreffende concept wordt afgeweken. Wel zijn er wat speelse temporiseringen, maar voor de rest blijft het groovende death metal met een grindcore-twist.

Veel te snel bereiken we het einde van de plaat. Natuurlijk brengt de repeatknop uitkomst, maar een beetje ontgoocheld raak je toch wel van de korte speelduur. Van Ensepulcher gaan we zeker meer horen, waarbij valt te hopen dan men ook op een volledige schijf dit kwaliteitsniveau weet vast te houden. Iets wat zal moeten blijken; voor nu geldt: nóg een keer No Sanctity In Death opzetten en schreeuwen om meer materiaal. En dat het snel mag komen ook!

Releasedatum: 06-10-2017 | Label:  Blood Harvest | Facebook

01. Intro – No Sanctity In Death
02. Perishing in Morbidity