Endezzma – The Arcane Abyss

Ongecompliceerd genieten
80/100

Endezzma  is een in 2005 opgerichte Noorse black metal band die voortkomt uit Dim Nagel, op haar beurt opgericht in 1993. Endezzma is bij het grote publiek nog onbekend en dit heeft alles te maken met het feit dat de band niet echt productief is geweest. De afgelopen twaalf jaar brachten de Noren één ep en één full-length uit. Begin dit jaar is een 7” met twee nummers uitgebracht, waarvan Morbus Divina nu ook op het nieuwe album The Arcane Abyss staat.

Het album gaat van start met het toepasselijk genaamde Intro dat ongeveer een minuut duurt. Vervolgens brandt Malferno los wat een typerend nummer voor het album blijkt te zijn. De smerige strot van zanger Morten Shax staat goed in de mix. Hij heeft een lage scream die doordrenkt lijkt van verboden middelen en doorgaans goed verstaanbaar is. Het nummer wisselt tussen mid-tempo passages en gebeuk van de eerste orde, waarbij ook drummer Skiu opvalt, doordat er bij versnellingen extra diepte in de drums doorklinkt; iets wat de agressiviteit ten goede komt.

In het navolgende titelnummer The Arcane Abyss, dat het hoogtepunt van het album vormt, komt wat meer melodie naar voren. Ook nu worden kortdurende razende stukken afgewisseld met mid-tempo momenten. Op andere tracks zoals Sick Kulta Lucifer wordt gekozen voor een langzame, meer slepende aanpak. Bij Esoterisk  Mystagon en A Grave So Deep wordt de black metal vergezeld door thrash-invloeden. Vocaal wordt er door wat proclamaties en zelfs cleane zang in Serpent Earth en Esoterisk Mystagon afwisseling geboden, hoewel dat op beide songs wat minder overtuigend overkomt.

Al met al is er dus geen gebrek aan variatie op dit album. Zowel Shax als Endezzma doen denken Watain ten tijde van bijvoorbeeld Lawless Darkness. Ook zijn er invloeden van het latere Enthroned te horen.

Endezzma heeft met The Arcane Abyss een sterk album afgeleverd, waarvan je moeiteloos kunt genieten. Voor black metal liefhebbers die van variatie houden en niet zweren bij een orthodoxe aanpak, kan dit album weleens bijzonder interessant zijn. Zeker als de genoemde referenties, waaronder Watain, je aanspreken. Het album heeft weinig zwakke punten, al moet worden toegegeven dat de betere nummers vooraan het album staan en de laatste twee nummers net iets minder boeien. Desalniettemin verdient Endezzma  het om door een breder publiek opgepakt te worden. Aan de kwaliteit van het materiaal zal het niet liggen!

Releasedatum: 31-03-2017 | Label: Pulverised Records | Website

01. Intro
02. Malferno