End of the Dream – Until You Break

Veelzijdig tweede album
79/100

Female fronted metal is al jarenlang één van de belangrijkste muzikale exportproducten van ons kikkerlandje. Met grote namen als Epica, Within Temptation (al kunnen we hun huidige ‘metalcred’ in twijfel te trekken) en Delain ligt de lat voor Nederlandse nieuwkomers bijzonder hoog. Waar veel bands moeite hebben om uit te groeien tot meer dan veredelde ‘klonen’ van de big boys, slagen sommige groepen er toch in om een eigen bijdrage aan de Nederlandse female fronted metalscene te geven. End of the Dream is zo’n band. Op 13 mei, twee dagen na de release van Until You Break (het lijdend voorwerp van deze review) was fotograaf Ton bij de release show in W2 in thuisstad Den Bosch. En dat herinnerde ons er aan dat we deze plaat toch echt niet links kunnen laten liggen.

Until You Break is het tweede album van de in 2010 opgerichte Bossche band, die vooral sinds de release van debuutplaat All I Am (2015) flink aan de weg timmert. De voorbije jaren zagen we End of the Dream dan ook meerdere keren live aan het werk – naast de eerdergenoemde releaseshow eerder deze maand. Of het nu was als last-minute invaller op FemME 2015, het jaar erop tijdens FemME 2016, tijdens de FemME clubshow met Leaves’ Eyes of als support bij Van Canto of Delain; de optredens waren zonder uitzondering vermakelijk. Until You Break bevat een aantal songs die moeiteloos in de live-set te integreren zijn; lekkere symfonische rock/metalsongs met pakkende refreintjes en doeltreffende melodieën.

Vergeleken met het debuut is de stijl van de band duidelijk verder uitgekristalliseerd. End of the Dream kleurt nergens buiten de lijntjes (waardoor de release niet echt verrast) en de hoeveelheid bombast lijkt twee tandjes teruggeschroefd te zijn, vergeleken met All I Am. Nadelig is dat laatste overigens niet; het album werkt als geheel bijzonder goed. Zangeres Micky Huijsmans vervult wederom een glansrol. Haar veelzijdige stemgeluid heeft power en daardoor toont ze zich méér dan het zoveelste opera-prinsesje.

Ondanks het toegankelijke en pakkende karakter van de muziek, wordt het nergens te overdreven, gezapig of extreem zoet. Ook krijgen de gitaren en toetsen de ruimte om hun ding te doen en wordt niet alles coûte que coûte in dienst gesteld van de zang. Met vijfenvijftig minuten krijg je met Until You Break waar voor je geld. End of the Dream zet met deze release een grote stap in de goede richting en kan eigenlijk alleen maar beter worden de komende jaren. Live is de band misschien nog wel sterker dan op plaat. Ook dit jaar zal de band trouwens acte de présence geven op FemME. De band zal tijdens hun set op de pre-party (donderdag 21 september) ongetwijfeld de nodige nieuwe songs ten gehore brengen. Fans van het genre: gaat dat zien en horen!

Releasedatum: 11-05-2017 | Label: Painted Bass Records | Website

01. Until You Break
02. Who Do You Think You Are