Electric Wizard – Wizard Bloody Wizard

Zoveel moois bedolven onder matige productie.
72/100

Electric Wizard is een band die al enige tijd een ferme stempel drukt op het gehele stoner/doom metal genre. Met hun slome gitaarpartijen, Black Sabbath-achtige zanglijn en logge, uitgerekte drums beheersen ze het genre op hun eigen manier: sloom, zwaar en zompig. Eerdere meesterwerken zoals Dopethrone en Black Masses zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Na een aantal problemen met uitgevers en de productie komen ze nu dan eindelijk met Wizard Bloody Wizard aanzetten. Dan rest de vraag: wat krijgen we nu voorgeschoteld?

Heel typerend voor Electric Wizard zijn altijd de slome, logge nummers geweest. Dit verandert niet op dit schijfje. De nummers worden voortgesleept alsof ze er eigenlijk geen zin in hebben. Dit klinkt zo misschien wat negatief, maar het tegendeel is waar. Het hele album sleept, draagt, trekt en stuwt voort, zonder daarbij de aandacht van de luisteraar te verliezen. See You in Hell klinkt alsof je Black Sabbath op half tempo afspeelt. Je kunt trouwens aan alle nummers merken dat Ozzy en consorten een grote invloed op deze band hebben gehad.

Opvallend aan deze plaat is dat sommige nummers ontzettende groovy baslijnen bevatten, een aspect dat op het vroegere werk niet opviel. Ook komen er tal van gitaarsolo’s op de plaat voor, maar deze worden helaas bedolven onder alle basgeweld. De mix van de productie laat dan ook wat te wensen over. Je kan individueel wel de instrumenten herkennen, maar met name de bas ligt zo hoog in de mix, dat de rest soms voor spek en bonen meedoet. Een gemiste kans, aangezien de nummers zelf heel lekker in het gehoor liggen. Wicked Caresses is bijvoorbeeld een track die heel veel kanten van de heren en dame laten zien, maar waar de productie het nummer echter heel erg hindert. Dit verschijnsel doet zich eigenlijk op de gehele plaat meerdere keren voor.

Is deze plaat een meesterwerk voor Electric Wizard? Nee, zo zien we het helaas niet. De productie slaat op verscheidene momenten de plank volledig mis, waardoor we zoveel moois missen. De ideeën zijn er, de uitvoering is er ook, maar de mix is het grootste obstakel waar de band in de toekomst zeker aan moet werken.

Releasedatum: 10-11-2017 | Label: Spinefarm Records | Website

01. See You In Hell
02. Necromania