Dragonforce – Reaching Into Infinity

Stijgend naar nieuwe hoogtes
88/100

Vroeger, voordat Deafheaven en Ghost Bath de metalwereld in twee vijandige kampen verdeelden deed Dragonforce dat. Nog steeds tot op een bepaald niveau, maar de hype rond de Britse band is wat gaan liggen. In de power metal wereld is de band nog altijd heerser, met een trouwe fanbasis. Dat de live performances ook een stuk beter zijn geworden, getuige de dvd die laatst werd uitgebracht, helpt ook. Zeker sinds Marc Hudson de zangpositie heeft overgenomen lijkt Dragonforce aan een soort tweede jeugd te zijn begonnen. Maximum Overload wees er al op, en Reaching Into Infinity beitelt het alleen maar dieper in steen.

Reaching Into Infinity toont Dragonforce op haar meest gefocust: gevariëerd en in optima forma. Totaal verloren zijn de nummers van 8 minuten lang, met voorspelbare structuur, solo van drie minuten, willekeurige midtempo riff zonder overgang, en teksten over glorieuze en machtige zaken. De nummers hebben hooks, refreinen, en weten behoorlijk wat afwisseling in te bouwen. Ashes Of The Dawn brengt nog een vrij traditioneel, bijna generiek power metal geluid.  Het refrein is catchy, en de toetsen van Vadim tetteren op de achtergrond. Judgement Day is dan weer Dragonforce zoals we het kennen, wel met lange solostukken, maar die gaan over in een bijna balladesque meezingstuk op midtempo, zonder terug te keren naar het, zeer smakelijke, refrein. Het nummer eindigt met een fade-out, dat is jammer, maar ook iets dat Dragonforce nooit eerder deed.

Voor de snelheidsfreaks is er voldoende te smullen. Het beukende Astral Empire raast als een tornado, de luisteraar bombarderend met gitaarsalvo’s en bassdrums. De melodische granaten Midnight Madness en Land Of Shattered Dreams zijn wat meer bekend ‘Dragonvoer’. Smullen geblazen dus. Maar vooral WAR! springt er bovenuit, met riffs die Kreator had kunnen bedenken. Marc Hudson perst een paar ongekend rauwe zanglijnen uit zijn keel, en we denken dat hij ook nog grunt, hoewel dat ook bassist Frédéric Leqlerq kan zijn. Toch valt het nummer op de plaat niet buiten de boot.

Wat wel opvalt is de ballade. Nou ja, het is eerder een midtempo nummer, maar voor Dragonforce geldt dat als hetzelfde. Silence is een krachtige powerballad die de aandacht vasthoudt met een paar interessante akkoordenprogressies die niet altijd voor de hand liggen. Een betere zit dan de andere ballades die de band tot nu toe neerpende, behalve misschien Starfire. En dan is er de monoliet van de plaat, The Edge Of The World, dat 11 minuten duurt. En nee, het is geen gitaarorgie, maar een langzaam opbouwend nummer dat meer midtempo is. Iron Maiden is duidelijk van invloed op de riffs. Het nummer is vrij melodisch en goed te volgen. De opbouw is traag, maar merkbaar, en mondt uit in een bijzonder ruw stuk met grunts en bijna death metal-riffs. De band meldde van tevoren dat black metal een invloed was, maar hier merken we niet heel veel van. Een uitdagend nummer, dat alleen maar beloond mag worden.

Ons promopakketje levert ons twee bonus tracks, waarvan de cover van Evil Dead van Death een verrassing is, maar goed wordt uitgevoerd. Het nummer past opeens in de Dragonforce discografie, zonder het origineel te verloochenen. Hatred And Revenge klinkt duister en boos, maar blijkt het meest catchy nummer van de plaat te zijn, met fantasyteksten alsof het op Sonic Firestorm hoorde. Vrij traditionele power metal, maar oh zo goed uitgevoerd.

Dragonforce bouwt verder op hun sound, verliest hun vertrouwde geluid niet uit het oog, en weet toch nieuwe dingen te doen. Zo hoort het bij bands die al wat jaartjes meegaan en hun niche gevonden hebben. Op eerste gehoor lijkt het een zeer generiek album, maar naar een paar keer luisteren valt het kwartje en is dit gewoon weer een prima toevoeging aan de discografie. Alle ingrediënten zijn er, met wat nieuwe garnering. Worden er nieuwe fans mee gewonnen? Nou, misschien wel! Gezien dat het niet meer alleen om snelle gitaarmasturbaties gaat en de band vaker midtempo durft te spelen, en zelfs thrash- en death metal weet te verweven, kan er zomaar iets van je gading opstaan. Mits je van über-overdreven muziek houdt natuurlijk, want alles is zoals het hoort dik aangezet. In het najaar staat de band in Eindhoven. Tijd genoeg om de nieuwe refreinen te leren om uit volle borst mee te scanderen.

Releasedatum: 19-05-2017 | Label: EARMusic | Website

01. Reaching Into Infinity
02. Ashes Of The Dawn