Dimmu Borgir – Forces Of The Northern Night (Live)

Orkestrale tour de force
85/100

Is er iemand van de huidige generatie metalheads die níet op een punt van zijn/haar metalen leven naar Dimmu Borgir geluisterd heeft? Wij achtten de kans klein. Door puristen verguist, maar feit is dat Dimmu een goed instappunt is richting extreme muziek. Wie zag ooit de clip van Progenies Of The Great Apocalypse op The Box en schrok zich dood? Na het magistrale In Sorte Diaboli kreeg Abrahadabra veel wisselende kritieken. Sindsdien werd het stil. Nou ja, er werd fiks reclame gemaakt voor een reeks optredens met klassiek orkest en koor. In 2011 in Noorwegen en 2012 in Wacken werd acte de présence gegeven. En toen werd het stil. Tot nu toe.

Geen nieuwe studioplaat, maar de registraties van de optredens met orkest en koor. Op de cd die wij kregen staat de show in Oslo, die voor een heel groot deel in het teken staat van Abrahadabra. Leuk weetje is dan dat het koor en orkest ook op de plaat zijn te horen. De eerste helft van de show staat in het teken van vrijwel heel de plaat, plus een orkestrale versie van Dimmu Borgir, alvorens het echte werk doorbeukt. De productie is, zoals men dat mag verwachten van Dimmu, kraakhelder, maar houdt wel de live-beleving intact. Het is vooral te wijten aan de machinale strakheid van de band zelf (hoewel er ongetwijfeld wat studiomagie overheen is gegaan). Veel ruimte voor dynamiek is er echter niet, en om het orkest voldoende plek te geven in de mix is de band wat teruggeschroefd. Een noodzakelijk kwaad, net als de eerste helft van de opname. Ja, Agnete Kjølsrud (Djerv) komt met verve haar rol in Gateways vervullen, maar de nummers worden precies als op plaat uitgevoerd. Neemt niet weg dat Ritualist een stuk beter beukt dan op plaat.

Dan is de tweede helft interessanter, waar meteen met Eradication Instincts Defined een orkestraal voorproefje wordt gegeven. Een kleine rustpauze voordat Vredesbyrd er volop inbeukt. De memory lane gaat verder met Progenies Of The Great Apocalypse. En hier pas missen we de heldere stem van ICS Vortex. Zijn rol wordt goed opgepakt door het koor. Het is een lichte ‘greatest hits’, met Kings Of The Carnival Creation, Puritania en heerlijke afsluiter Mourning Palace. Strak uitgevoerd, maar er zijn her en der waarschijnlijk wel praatjes afgeknipt, want het concert loopt vloeiend door. En natuurlijk mis je de visuele kracht van deze band, ijzersterk als gebruikelijk.

Forces Of The Northern Night laat zich als cd niet makkelijk beoordelen, omdat het maar de helft van het pakketje is. Iedereen doet er goed aan de dvd’s te kopen, en dan komt de cd erbij. Immers, zoals bovenstaande clip laat zien, het oog wil ook wat. En de kracht van metal met orkest is ongeëvenaard, ook op visueel vlak. De setlist had wat minder Abrahadabra en wat meer oudere werkjes mogen bevatten (Hybrid Stigmata of The Sacrilegious Scorn met orkest? Ja graag!), maar al met al mag men, zeker met de tweede helft, niet klagen. Het werk van Abrahadabra komt beter uit de verf met orkest dan backingtracks. We hebben de dvd niet gezien, maar extrapoleren de score uit de vrijgegeven beelden. En nu hop, de studio in voor nieuw werk.

Releasedatum: 28-04-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Xibir
02. Born Treacherous