Delain – A Decade Of Delain: Live At Paradiso

Live-registratie van tien jaar Nederlandse symfonische metal van de hoogste plank
85/100

Het hoort er natuurlijk bij. Als je, als een band van formaat een jubileum viert, dan moet dat gepaard gaan met een groots optreden. Een show die voor zowel band als fans iets extra’s te bieden heeft, bovenop hetgeen toch al voorbijkomt tijdens een regulier optreden. Delain is daarin niet anders. Toen zij van mening waren dat ze tien jaar bestonden, in 2016, werden kosten noch moeite gespaard om een spetterende show neer te zetten in Paradiso Amsterdam. Daarvan werd uiteraard een registratie gemaakt die vervolgens, als dubbelalbum, dvd en/of Blu-Ray kan worden bemachtigd.

Om maar meteen met iets opvallends te beginnen: Delain bestond in 2016 helemaal geen tien jaar. Sterker nog: in 2017 bestaan ze zelfs al vijftien jaar. Of eigenlijk: Delain kent meerdere beginpunten. In 2002 richtte Martijn Westerholt, die enige tijd voordien uit Within Temptation was gestapt, Delain op. Met allerlei gastmuzikanten nam hij een demo op, genaamd Amenity. Vervolgens werd het een poos stil rondom dit project, waarna het in 2005 nieuw leven werd ingeblazen, hetgeen gezien kan worden als een tweede startpunt. Het derde aanvangsmoment is het punt dat door band, in elk geval voor deze “decade of Delain”, als de oerknal wordt beschouwd: het uitkomen van Lucidity, het eerste échte album, op 4 september 2006.

Dan maar direct daar achteraan het positieve nieuws: Delain heeft met A Decade Of Delain: Live At Paradiso een dubbelalbum afgeleverd dat klinkt als een klok en dat eigenlijk in geen enkele (symfonische) metalverzameling mag ontbreken. Het betreft een registratie van het optreden dat werd gegeven in onze hoofdstad, op 10 december 2016; een optreden waarbij alles klopte en waarvan je later, als liefhebber, spijt hebt dat je er niet bij was.

Alle hits komen langs en er is een keur aan gastmuzikanten bereid gevonden om een bijdrage te leveren aan dit document. Zo treffen we bijvoorbeeld Alissa White-Gluz, zangeres van Arch Enemy, aan op Hands of Gold en The Tragedy Of The Commons. Ook Liv Kristine, die we kennen als solo-artieste, maar ook als zangeres van Leaves’ Eyes, maakt haar opwachting, tijdens See Me in Shadow. Tijdens dat nummer wordt overigens ook de bekende celliste Elianne Anemaat op het podium verwelkomd. Maar niet alleen gastmuzikanten maken hun opwachting: ook voormalig Delain-leden Rob van der Loo en Sander Zoer mogen hun talent nogmaals etaleren.

Zoals gezegd: A Decade Of Delain: Live At Paradiso is een pareltje dat samenhangt van hits, gastoptreden, hoogtepunten en vuurwerk, compleet met gechoreografeerd gelijktijdig hoofdschudden (hoewel je dat op het dubbelalbum uiteraard niet terugziet). Helemaal niks mis mee en een lust voor het oor.

Releasedatum: 27-10-2017 | Label: Napalm Records | Website

CD 1:
01. Intro (The Monarch)