Dautha – Den Förste (EP)

Klassieke doom van niveau
80/100

Dautha is een nieuwe band die met Den Förste zijn eerste ep uitbrengt. Oorspronkelijk was deze reeds in 2016 op de markt gebracht, maar dan in een oplage van maar liefst 78 stuks. Ván Records brengt in 2017 Den Förste opnieuw uit, met een iets grotere hoeveelheid fysieke edities. De titel klinkt wellicht wat Duits, maar Dautha is toch echt een Zweedse vijfkoppige band. Drie bandleden van Dautha zijn eveneens actief in het doomgezelschap Wardenclyffe. Eén van hen is Ola Blomkvist, die eerder in de bands Griftegard en The Doomsday Cult de gitaar hanteerde. Echter, het bekendste lid van Dautha is ongetwijfeld zanger Lars Palmqvist, die ook bij Scar Symmetry de zang voor zijn rekening neemt.

Op Den Förste staan drie tracks, waarvan de eerste nog geen minuut duurt en waar je ook nauwelijks een klank hoort. Onbegrijpelijk dat men dit als een aparte track op deze ep zet. Snel door naar de overige twee nummers, die beide ruim zeven minuten speeltijd hebben. Benandanti start tergend langzaam maar al snel volgt een vioolmelodie. Als de wat plechtige zang van Palmqvist ingezet wordt is direct duidelijk wat hét grote voorbeeld van Dautha is. Er wordt namelijk wel erg nadrukkelijk leentjebuur gespeeld bij Candlemass. Met name in de zanglijnen wordt dit heel consequent doorgevoerd. Aan het einde gaat het tempo flink omhoog, waarbij de viool opnieuw terugkomt. Deze viool voegt zeker iets toe aan de muziek van Dautha; denk dan niet aan My Dying Bride maar meer aan subtiele, naar folk neigende, stukken.

De tweede track In Between Two Floods start wat meer uptempo en heeft wat meer een eigen gezicht, al blijft het doom die op de klassieke is leest geschoeid. De viool komt in dit nummer wat prominenter naar voren. De overgangen tussen de riffs lopen natuurlijk en ook dit nummer wordt door Palmqvist naar een hoger niveau getild. Beide songs zijn qua teksten geïnspireerd op de Middeleeuwen, de dood en anti-christelijke thematiek.

Op basis van twee nummers is een conclusie trekken altijd wat riskant maar vast staat dat Den Förste een uiterst prettige kennismaking met de band is. Liefhebbers van klassieke doom à la Candlemass, of in mindere mate Saint Vitus, zullen hiermee weglopen. Kwalitatief is dit echter goed genoeg om een breder publiek aan te spreken. Laat het eerste volledige album maar komen!

Releasedatum: 21-04-2017 | Label: Ván Records | Facebook

01. Intro – Horkarlar Skall Slaslhjäl
02. Benandanti