Cry Excess – Visions

Metalcore uit Italië: tutti picobello!
80/100

Metalcore uit Italië, dat maken we niet iedere dag mee. Ik kan me in ieder geval geen enkele metalcore-groep uit dit pastaland heugen, dus aan Cry Excess de eer om met Vision het ijs te breken.

Surfend op Youtube kwam dan ook al gauw Survival aan de oppervlakte. Letterlijk ver bóven de oppervlakte, het vijftal heeft namelijk diens adembenemende clip opgenomen op een pietluttig vulkaantje welke door het leven gaat als de ‘Etna’, wellicht heeft u er ooit van gehoord tijdens de aardrijkskundeles, als u eventjes niet gebiologeerd naar de rondborstige lerares zat te kijken? Als blijkt dat de groep zijn metalcore graag ‘al dente’ serveert middels agressieve en uptempo tracks hebben ze de interesse binnen no time weten te wekken.

Alsof de heren de afgelopen 8 jaar aan een infuus van espresso’s hebben gezeten is Visions alweer de vierde telg sinds de oprichting van de band in 2009. Het album bewijst dat de heren een heel aantal jaartjes wijzer zijn geworden en inmiddels hebben ontdekt hoe goed metalcore nummer geschreven moet worden. Pakkende, snelle en naar de kern werkende metalcore met licht elektronische invloeden. In het verleden werd de band nog wel eens (auw, auw, pijnlijk) vergeleken met Attila maar anno 2017 gaat deze vlieger gelukkig niet meer voor ze op. Leg deze plaat naast Chaos en u weet wat ik bedoel: bij Visions blijven de tenen dankzij de zwaartekracht netjes naar de grond gericht, terwijl dat bij Atilla’s laatste wapenfeit enkel gerealiseerd kan worden middels een spijkerpistool. Wellicht heeft het ermee te maken dat Cry Excess de screams aan de olijvenbomen heeft gehangen en gewoonweg ruim baan heeft gemaakt voor de afwisseling tussen grunts en schone vocaaltjes. Een vergelijking met As I Lay Dying, Betraying The Martyrs en lichte invloeden van We Butter The Bread With Butter is dezer dagen dan ook meer op zijn plaats.

Toegegeven moet worden dat eerste helft van het album het sterkst is te noemen. Van Mess Of Me tot aan Detroit weet men de luisteraar wel dergelijk te boeien met degelijke uptempo metalcore. Geen bijzondere fratsen, afkomstig uit het juiste hard en goed uitgevoerd. Na een aantal rondjes in de cd-speler zal dan ook al snel een gevoel van herkenning zijn intrede doen, zonder op de zenuwen te werken. Het is dan ook even schrikken wanneer rond The Path de klad erin lijkt te komen en de band zijn kansen verspeeld door aan te komen schijten met een nietszeggende track. De samenhang en beklijvende songwriting lijken de geest te hebben gegeven. Gelukkig herpakt de band zich aan het einde van Immortal en baant zich zodoende naar het einde van een succesvol vierde album.

Visions mag tot een bijzonder degelijk huzarenstukje worden gerekend. De band heeft zich in de afgelopen 8 jaar ontpopt tot een metalcore-formatie met een herkenbaar doch eigen gezicht. Als deze trend in stand gehouden blijft worden dan kunnen er zich nog leuke dingen op hun weg gaan begeven. Wij zijn in ieder geval om. Tutti picobello!

Releasedatum: 24-03-2017 | Label: Bleeding Nose Records | Facebook

01. Vision
02. Mess of Me