Coven – The Advent (EP)

Japanse ode aan de klassieke NWOBHM
64/100

Je ziet het bijna nooit, een koppel dat een productie neerzet die zich kan meten aan de grote namen. Het Japanse duo Coven bewijst met hun eerste ep The Advent dat twee man meer dan genoeg is om een strakke, herkenbare sound neer te zetten.

Het is niet te ontkennen dat er goed geluisterd is naar bands zoals Mercyful Fate en Iron Maiden, met af en toe een vleugje oude Metallica er tussendoor. Als primaire bron van inspiratie hoor je de invloeden van deze grote bands bij elk nummer. Van de schreeuwende duo-gitaar solo’s en galopperende riffs tot aan de hoge, toegankelijke vocalen aan toe. De vier tracks tellende ep brengt niet veel nieuws, maar is toch een lekkere tussendoor en een mooie voorbode voor de rest van de muzikale carrière van deze twee mensen.

Ondanks dat de muziek familiair aan voelt, moet Coven toch oppassen dat het niet een soort van coverband gaat worden van de eerder genoemde bands. Waar in het nummer Karma bijna letterlijk de riff van Am I Evil? van Mercyful Fate gebruikt wordt, en bij track 3 (Wings of Glory) de overeenkomsten met het snellere stuk van Fear of The Dark wel erg opvallen moet je als band toch wel achter je oren gaan krabben en kijken wat verstandig is. Voor een ep is het voor dit keer te vergeven, maar het is wel iets om zeker in de toekomst rekening mee te houden!

The Advent is zeker niet slecht en is zeker een mooie voorbode van wat het Japanse Coven in de toekomst ons te bieden heeft. Waar de herkenning van de inspiratiebronnen zeker ten goede komt van het luisterplezier, moet er wel de kanttekening bijgezet worden dat het tegen het niveau van plagiaat zit. Omdat het nu om een ep gaat zal het wel meevallen wat betreft de overeenkomsten, maar voor latere albums moet er wel op gelet worden!

Releasedatum: 29-09-2017 | Label: Svart Records | Website

01. Brave Warriors
02. Karma