Circle of Salt – Suffer The Cold

Hypnotiserend en confronterend debuut
85/100

Circle of Salt; zo luidt de enigszins gekke naam van deze Canadese band. De naam refereert aan de cirkel van zout die magiërs gebruiken ter bescherming van datgene dat ze oproepen. Zo, dan weten we dat ook weer. De eenmansband komt uit het Franstalige gedeelte van Canada, waar genoeg bands rondlopen die heerlijk materiaal uitbrengen. Denk aan Sombre Forets, Gris en vooral Forteresse. De man achter de band, Maikon, neemt alles voor zijn rekening. Dat houdt in dat zowel de krijsende vocalen als de instrumenten die samen de sfeervolle black vormen, allen door hem uitgevoerd worden.

Circle of Salt levert geen doorsnee spul, naast ambient zijn er ook doom-elementen in het materiaal verwerkt. Maikon richtte zijn band in 2014 op en bracht een jaar later het album Suffer The Cold uit. Dit album verscheen op slechts 100 cassettebandjes. Suffer The Cold wordt nu twee jaar later heruitgebracht door Avantgarde Music, zodat meer mensen ervan kunnen genieten. We kunnen alvast verklappen dat het woord ‘genieten’ zeker op zijn plaats is.

Een blik op de tracklist zou je zomaar het idee kunnen geven dat je met een 7” van doen hebt. Er staan namelijk maar twee nummers op Suffer The Cold, maar die zijn samen wel goed voor 39 minuten muziek! Het zijn beide massieve, uitgesponnen nummers die wel wat tijd nodig hebben om te bezinken.

Het album start met het titelnummer Suffer The Cold. Een track die gedurende de eerste 5 minuten geduldig wordt opgebouwd. Daarna barst het geweld los met cascadiaanse metal waarin men een ijzige sfeer neer weet te zetten. Het tempo varieert van bijna stilvallend tot blastbeats en de uitgesponnen screams maken het geheel af. Er is veel gevoel voor melodie en halverwege het nummer ook best veel agressie. Daarna gaat het tempo omlaag en werkt de sfeervolle black verbeeldend en trance-opwekkend. Dat laatste is vooral te danken aan een klein scheutje synths. Het nummer komt als een diesel op gang, maar is uiteindelijk een heerlijk nummer.

Beneath The Frozen Moon Of Imbolc start gelukkig wel direct met rammelende black. Gaandeweg worden af en toe effectieve etherische golven door de sfeervolle black heen gevlochten. Het tempo is de eerste 7 minuten enorm hoog, waarna deze na een mooie ambient-overgang omlaag gaat. Daaropvolgend komen de ijzige landschappen weer terug, waarin nu ook veel doom doorschijnt. De agressie maakt plaats voor melancholie. Wanhoop, eenzaamheid en pijn klinken door in de muziek en de emotionele lading wordt dieper naarmate het nummer vordert. Hypnotiserend en confronterend: er is geen ontkomen aan. Fantastisch!

Wat een intrigerend debuut van Circle of Salt. Het is weinigen gegeven om zo hun muzikale carrière te starten als Maikon doet. 100% terecht dat deze schijf opnieuw wordt uitgegeven. Sfeervolle black die je heen en weer slingert tussen rauwe, harde black momenten en emotionele passages. Het kan niet veel mooier worden als je ontvankelijk bent voor dit soort muzikale landschappen.

Na Suffer The Cold heeft Maikon welgeteld 1 kortere track uitgebracht op een split. De terechte heruitgave van het debuut zal ongetwijfeld een voorteken zijn van nieuw materiaal en ondergetekende kijkt daar in ieder geval al reikhalzend naar uit.

Releasedatum: 18-12-2017 | Label: Avantgarde Music| Bandcamp

01. Suffer The Cold
02. Beneath The Frozen Moon Of Imbolc