Cavalera Conspiracy – Psychosis

Stevig album om in stilte te beluisteren
70/100

De Braziliaanse thrash/death metalband Cavalera Conspiracy (wiens naam de band dankt aan de oprichters, de broertjes Max en Iggor Cavalera) heeft na een rustperiode van drie jaar eindelijk weer wat nieuws uitgebracht. Psychosis is de vierde langspeler van de heren en laten we er geen gras over groeien: het album is lekker, heel lekker! De plaat luistert vooral heerlijk weg als je er de volledige aandacht aan kan geven, zoals wanneer je thuis op de bank zit. Als je echter in een drukkere ruimte zit (bijvoorbeeld de trein of bus) waar je nogal gehinderd wordt door omgevingsgeluiden, is dit album iets minder geschikt luistervoer. Maar al met al krijgt deze plaat echter een dikke voldoende!

Allereerst even dit: Sepultura bestaat nog! Niemand wil er nog iets mee te maken hebben, maar dat terzijde. Dat gezegd hebbende, kunnen we verder met de mannen die Sepultura groot maakten: Max en Iggor Cavalera. Toen de mede-bandleden van Max midden jaren 90 besloten om Gloria, de vrouw van Max en tevens manager van de band, te ontslaan, kon hij weinig anders dan in haar kielzog ook vertrekken. Zo geschiedde en korte tijd later richtte hij Soulfly op.

Een jaar of tien daarna vertrok ook Iggor bij Sepultura. Niet al te lang daarna vonden de broertjes Cavalera elkaar muzikaal weer en Cavalera Conspiracy was een feit. Van een band die bestaat uit mensen die Sepultura groot maakten en/of meewerkten aan Soulfly (zoals gitarist Marc Rizzo), kan natuurlijk niet verwacht worden dat ze compleet anders klinken, en dat doen ze gelukkig ook niet. Cavalera Conspiracy is een mix van onder andere Sepultura en Soulfly, flink overgoten met een Slayer-sausje.

Na de albums Inflikted, Blunt Force Trauma en Pandemonium is Psychosis dus het vierde album van Cavalera Conspiracy. Het is een lekkere plaat geworden, maar het hangt er wel vanaf hóe je dit album beluistert. Om het schijfje op alle punten te kunnen waarderen, kun je dit album het beste in een rustige/stille omgeving luisteren.
Psychosis hangt namelijk zó ontzettend aan elkaar van noise, geritsel, rare geluidjes en stiltes dat een groot deel ervan gewoon aan je voorbij gaat wanneer je dit in een luidruchtige omgeving zou luisteren. Maar als je de moeite neemt om er even voor te gaan zitten, omgevingsgeluiden tot een minimum beperkt en het volume acceptabel hoog zet, dan kun je optimaal genieten van de verschillende hoogstandjes uit de trash-, black- en deathmetal.

Een nummer dat dit perfect illustreert is Spectral War. Aanzwellende zang, ondersteund door een flinke thrash-sound van gitaren en drums, totdat het, ongeveer een minuut voor het einde, doodvalt en vervaagt in geluidjes en dergelijke die niet hoorbaar zijn als je iets anders aan het doen bent dan op de bank zitten luisteren. Zit je echter op die bank te genieten, dan hoor je de windgeluiden “geruisloos” een overgang vormen naar Crom, een nummer waarbij het eerder genoemde sausje van Slayer wel héél goed te proeven is.

Psychosis van Cavalera Conspiracy: give it a try!

Releasdatum: 17-11-2017 | Label: Napalm Records | Website

Tracklist