Bunker 66 – Chained Down In Dirt

Lekker album; niks meer, niks minder
70/100

Je kent wel dat plaatje van Italië, van die laars die tegen een steen (lees: Sicilië) aan trapt? Als je nou precies op het puntje van die steen woont, dan word je natuurlijk die dreiging van die trap ’n keertje helemaal beu. Wat doe je dan? Dan richt je een bandje op. Zo dachten ook drie Siciliaanse mannen, die dat in 2007 ook daadwerkelijk deden. 27 oktober a.s. komt het meest recente wapenfeit van Bunker 66 uit: Chained Down In Dirt. Een lekker no-nonsense thrash-album dat overigens niet al te veel toevoegt.

Bunker 66 is een Italiaans trio dat stevige, snelle muziek maakt. Of je het nou thrash metal noemt, speedmetal, black metal, of, zoals de band het zelf noemt: black speed metal, het gaat erom dat je er lekker naar kunt luisteren en af en toe flink je nek bij in de kreukels kunt gooien. Daarin zijn deze mannen geslaagd. Overigens ook niet in heel veel meer dan dat, maar is dat een probleem? Is het nodig dat ieder album altijd origineel is, of innovatief? Gewoon old school thrash (of black of speed of whatever) is toch ook lekker? Het klinkt in elk geval wel tof!

Het album begint met één heel groot nadeel: bij het starten met het afspelen van Satan’s Countess val je middenin het nummer. Er valt geen begin of opbouw of aanloop of zoiets te ontdekken. Ineens zit je middenin een riff of brug. Nadat het album voor de derde keer is herstart, wordt duidelijk dit de bedoeling is. Bij de nietsvermoedende luisteraar valt dat nogal rauw op zijn dak. Irritant is het ook.

Voor het overige valt er weinig op het album aan te merken. De drie heren, waarvan er twee tot de verbeelding sprekende namen hebben, luisterend naar Dee Dee Altar en J.J. Priestkiller, zijn duidelijk geïnspireerd door bands als Motörhead (Black Steel Fever), Venom (Taken Under The Spell) en Slayer.

Los van het eerste nummer, valt er weinig op het 24 minuten durende album aan te merken. Wellicht dat het slechts 24 minuten duurt. Acht nummers, waarvan de langste zo’n vier minuten duurt en de kortste met minder dan twee minuten weer klaar is. Geen dieptepunten, maar daar staat tegenover dat er ook geen uitschieters zijn die de mooiste schriftelijke lyriek rechtvaardigen. Al met al is het een leuk album. That’s it.

Releasedatum: 27-10-2017 | Label: High Roller Records | Facebook

01. Satan’s Countess
02. Black Steel Fever