Brother Firetribe – Sunbound

Smeuïge rock voor smulpapen
80/100

Nightwish ligt stil. Floor Jansen is net bevallen van een dochter, Marco Hietala gaat een speciale show met Delain doen, interim-drummer Kai Hahto kan zich weer focussen op Wintersun en Tuomas Holopainen zal wel aan het componeren zijn. Vanwege dit alles ligt de weg weer wagenwijd open voor Brother Firetribe, waar gitarist Emppu Vuorinen acte de presence geeft. Geen bombastische larger-than-life nummers, maar simpele, melodische, 80’s hardrock, met veel toetsen en teksten over liefde. Met Sunbound is de band inmiddels toe aan het vierde album.

Grote veranderingen? Nee, ook nu weer niet. De kern van de band is nog altijd intact. Zanger Pekka Heino en toetsenist Tomppa Nikulainen produceren nog altijd het materiaal, dus ook op de vierde worp barst het weer van de Journey-, REO Speedwagon-, en Foreigner-invloeden, inclusief een hintje eigenheid. Niet veel hoor, maar dat maakt bij deze muziek niet uit. Het ligt makkelijk in het gehoor; Brother Firetribe staat voor stevige refreinen, pakkende melodie, en een kraakhelder geluid. De intro doet even aan Owner Of A Lonely Heart van Yes denken, maar al snel krijgen we euforische toetsen en gitaar, uitmondend in Help Is On The Way, een typische ‘BFT’-track. De smeuïge stadionrock gaat er soepel in en klinkt als een klok. Wat makkelijk verteerbaar, maar af en toe is dat wel fijn.

Zanger Pekka is de grote blikvanger van deze groep. Het gitaarwerk van Emppu Vuorinen is simpel, maar deze muziek draait niet om de riffs, het draait voornamelijk om de zang. En die is perfect voor het genre. Pekka heeft een kraakhelder stemgeluid, dat verstaanbaar en krachtig klinkt. Zelfs clichématige teksten als op Give Me Tonight en Restless Heart klinken er goed door. Muzikaal biedt de band ons weinig verrassingen. Shock is wat terughoudender, met rustige toetsen en drums, maar een goed refrein. Het nummer Heart Of The Matter is wat vlakker, maar het lange, en naar BFT-maatstaven epische Phantasmagoria mengt powerballadeske richtingen met een triomfantelijke orkestratie richting het midden, in wat de enige echte verrassing van de plaat genoemd mag worden.

Ja, de rock fan mag zich in de handjes wrijven, want Sunbound is opnieuw een schot in de roos. Echt niet alleen voor de verstokte rockers die de glorietijden van stadium rock willen herleven, maar ook voor moderne fans van catchy rockmuziek is het feest. Echt zwak werk vinden we niet, daar staat tegenover dat er ook niet direct een uitschieter op staat. De plaat maakt wel vaart, en verscheidene nummers zijn echt heerlijk catchy, waardoor je zeker wel favorieten kunt hebben. Goede automuziek ook. Oh, en er staat geen saaie ballade op! Dat is ook een pluspunt!

Releasedatum: 23-3-2017 | Label: Spinefarm Records | Facebook

01. Sunbound
02. Help Is On The Way