Bréag Naofa – Cearo (EP)

Kort maar krachtig
85/100

De nazomer van 2017 begint lekker: het uit Seattle afkomstige Bréag Naofa brengt begin augustus zijn smakelijke ep Cearo uit. De band uit de Amerikaanse staat Washington werd in augustus 2010 gevormd en bestaat uit zes leden wiens politiek-sociale blik op de maatschappij licht van elkaar verschillen. De gemeenschappelijke rode draad die door eerdere releases loopt, is het idee dat religie vandaag de dag nog steeds ieder aspect van de menselijke beleving vergiftigt. Deze ideologie is duidelijk terug te zien én te horen, in zowel de muziek als de bandnaam: Bréag Naofa (uitspraak “Bray-G Nay-fuh”) is een oude Gaelische zin die, vrij vertaald, ‘heilige leugen’ betekent.

Cearo bestaat uit twee nummers en opent met The Morning Of, dat een typisch post-rock aandoend karakter heeft. De song start redelijk mid-tempo en combineert rustig gitaarspel met kalme drumpartijen. Naarmate de minuten verstrijken, komen er steeds meer elementen om de hoek kijken. The Morning Of draagt een behoorlijk eenvoudige melodie, maar door verschillende muzikale componenten met elkaar te combineren en er rond de vier minuten een karakteristieke post-metal solo tegenaan te gooien en later gebruik te maken van wat meer progressieve elementen, blijft het nummer interessant. Na vijf minuten horen we duidelijk meer atmospheric black, wat zorgt voor een melancholische en mistroostige vibe. De tekst van The Morning Of is eveneens zwartgallig: “Staring from the rooftop… I see nothing. There is only emptiness”.

Phosphorus had zonder enig probleem op een album van Insomnium kunnen staan, hoewel de drums iets meer richting thrash neigen. Het tweede nummer van Cearo is agressiever en bijtender dan zijn voorganger, maar draagt precies diezelfde mistroostige en wrange sfeer met zich mee. Indrukwekkende grunts worden moeiteloos gemixt met een combinatie van verscheidende muzikale genres en stromingen, wat het nummer iets veelzijdiger maakt dan The Morning Of. Zo horen we eerst vooral melodic death, leunt het nummer vervolgens wat meer richting de progressieve kant en grijpen de Amerikanen vervolgens weer terug op atmospheric black.

Hoewel Caero slechts uit twee songs bestaat en louter achttien minuten in totaal aantikt, heeft Bréag Naofa toch een beklijvend plaatje gemaakt. De Amerikanen wijken op deze ep wel iets af van hun gebruikelijke receptuur: Cearo is minder beïnvloed door anti-religieuze ideeën en steunt meer op thema’s als eenzaamheid, fatalisme en depressie, iets wat zeer duidelijk vanuit de lyrics naar voren komt en wat het album anders maakt dan voorganger II.

Caero is een fijne ep als je je niet meteen een uur lang door duisternis wilt laten meeslepen, maar toch even kort wilt genieten van een portie rauwe, pure emotie met stevige post-metal en een vleugje progressive en atmospheric black. Prima plaat voor tussendoor en ondanks zijn bondige duur een aanrader.

Releasedatum: 01-09-2016 | Label: Eigen beheer | Bandcamp

01: The Morning Of
02: Phosphorus